طراحی ربات هوشمند برای کمک به سالمندان

گروهی از پژوهشگران اروپایی با سرمایه گذاری اتحادیه اروپا روباتی هوشمند به نام “زاخاریاس” برای کمک به بهبود کیفیت زندگی و استقلال افراد سالمند طراحی کرده اند.
به گزارش روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از گزارش یوروویژن، این روبات هوشمند اطلاعات مربوط به فعالیت و حرکات غیرعادی فرد سالمند را جمع آوری کرده و سپس برای افراد خانواده و پزشک معالج فرد ارسال می کند.
این روبات که زاخاریاس نام دارد با ثبت و اندازه گیری فعالیت های روزانه فرد سالمند از زمین خوردن و ابتلای فرد به برخی بیماری ها پیشگیری می کند. زاخاریاس با اندازه گیری سرعت راه رفتن و ثبت الگوهای حرکتی فرد سالمند می تواند احتمال ابتلای فرد به بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و ام اس را تشخیص دهد.
این روبات با کمک حسگرها و دوربین هایی که دارد اطلاعات مربوط به فعالیت و حرکات غیرعادی فرد سالمند را جمع آوری کرده و برای افراد خانواده و پزشک معالج فرد ارسال می کند. زاخاریاس یک حسگر لیزری دوبعدی هم دارد که با ترسیم نقشه محیط اطراف موقعیت خود را تشخیص می دهد. این روبات به دو دوربین نیز مجهز است که یکی از آنها که در قسمت جلو نصب شده همانند یک حسگر سه بعدی برای بررسی حرکات کاربر عمل می کند.
دوربین دوم که در قسمت عقب روبات نصب شده برای زمانی طراحی شده است که فرد سالمند پشت سر روبات حرکت می کند و باید زیر نظر روبات کنترل شود. پژوهشگران امیدوارند بتوانند با طراحی این روبات به استقلال افراد سالمند در انجام امور روزمره شان کمک کنند.