ورزش از پیر شدن مغز محافظت می کند

ورزش از مغز افراد سالمند در مقابل آلزایمر و سایر انواع زوال عقل، محافظت می کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری مهر، محققان با بررسی مطالعات قبلی تایید کردند که فعال بودن فرد با احتمال کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. آنها همچنین دریافتند افرادی که درحال حاضر بیمار هستند نیز می توانند از فواید ورزش بهره مند شوند.
به گفته این محققان، افراد بزرگسالی که به لحاظ فیزیکی فعال هستند، فعالیت روزانه، شناخت و تعادل بهتری را تجربه می کنند.
کاتلین مارتین گینس، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، در این باره گفت: «از آنجایی که هیچ درمانی درحال حاضر برای آلزایمر وجود ندارد ضرورت دارد که اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری و کمک به کنترل علائم آن صورت گیرد.»
محققان این تیم، داده های بیش از ۱۵۰ مقاله تحقیقاتی را در مورد نحوه تاثیر ورزش بر آلزایمر بررسی کردند.
گینس در این باره اظهار داشت: «بعد از ارزیابی تمامی تحقیقات موجود، تیم ما تایید کرد که فعالیت فیزیکی یک اقدام عملی، مقرون به صرفه و قابل دسترس در پیشگیری و مدیریت بیماری آلزایمر و سایر موارد زوال عقل است.»
به گفته محققان، بیماری آلزایمر فقط یکی از موارد زوال عقل و شایع ترین نوع آن محسوب می شود و سایر انواع زوال عقل، بیماری پارکینسون و بیماری هانتینگتون است.
محققان براین باورند ورزش نقش حفاظتی دارد و از اتصالات قدیمی شبکه مغز محافظت کرده و با ایجاد اتصالات جدید، موجب حفظ شناخت، تعادل و سلامت فرد می شود.