“صندوق بازنشستگی الکترونیک” آرامش بازنشستگان را در پی دارد

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی بهور وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: اجرای «سامانه اطلاعات صبا» یا سامانه صندوق بازنشستگی الکترونیک از سال گذشته آغاز شده و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، امیرحسین تفنگ سازی، با بیان اینکه وظیفه و مأموریت اصلی شرکت بهور خدمات نگهداری، طراحی و ‏پشتیبانی سیستم‌های نرم‌افزاری و مدیریت، تعمیرات و پشتیبانی سخت‌افزاری و شبکه سازمان ‏بازنشستگی کشوری و دفاتر نمایندگی استان‌ها و ارتقای سطح خدمات الکترونیکی آن است، افزود: این ‏امور با هدف صحت و سرعت در دستیابی به اطلاعات و ارائه خدمات مطلوب‌تر به بازنشستگان، کارکنان صندوق و دستگاه ‏های اجراییِ مخاطبِ صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان ذی نفعان، انجام می شود.
تفنگ سازی همچنین گفت: تبادل و پردازش اطلاعات، محاسبه بودجه پرداختی به‌صورت ماهانه، انجام امور ‏مربوط به سیستم احکام و شناسنامه هویتی کل بازنشستگان، مکانیزاسیون حوزه‌های عملیاتی و فرآیندها، ‏امکان‌سنجی و طراحی نیازهای آتی صندوق از سوی شرکت بهور انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت بهور اقدام به طراحی سیستم‌های مختلفی کرده که بیش از ‏‏۳۰ خدمت را از طریق سایت صندوق بازنشستگی کشوری برای دستگاه‌های اجرایی، شاغلین و بازنشستگان ارائه ‏می‌دهد، تصریح کرد: سامانه جمع‌آوری اطلاعات برقراری حقوق بازنشستگی، ‏سامانه بیمه عمر و حوادث، بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان، بانک اطلاعات ‏نخبگان، سامانه پرداخت هزینه عصا، عینک و سمعک، ‏سامانه دریافت اطلاعات عائله‌مندی و اولاد، سامانه های رفاهی مانند رزرو تورهای گردشگری و ‏سامانه پشتیبانی پروژه‌های دفاتر پیشخوان دولت از جمله سامانه هایی است که توسط این شرکت طراحی و اجرا شده است.
تفنگ سازی با بیان اینکه از سیستم های دیگری که اجرای آن از سال گذشته آغاز شده، «سامانه اطلاعات صبا» یا سامانه صندوق بازنشستگی الکترونیک است، اظهار داشت: در این سامانه هر بازنشسته صفحه مخصوصی دارد تا از طریق یک درگاه واحد به اطلاعات مورد نیاز خود از جمله اطلاعات پرونده بازنشستگی، بیمه درمان، عمر و حادثه، تورهای مسافرتی و سایر نیازهای ارتباطاتی و اطلاعاتی در بستر وب و موبایل قابل دسترس باشد. این سامانه جهت رفاه بیشتر و سهولت دسترسی به اطلاعات و خدمات مورد نیاز بازنشستگان کشوری اجرا می شود.
وی اضافه کرد: سامانه ورود اطلاعات احکام نیز که برای دستگاه های اجرایی طراحی شده است، این امکان را فراهم می کند تا دستگاه ها به جای مطالعه، ارزیابی و استخراج اطلاعات از پرونده های فیزیکی، اطلاعات لازم را از طریق سامانه و مدارکی که اسکن آن در سامانه وجود دارد، دریافت کنند. این سامانه در کاهش تاخیر برقراری احکام بازنشستگان نیز اثرگذار بوده و آن را به حداقل رسانده است.
تفنگ سازی با اشاره به دیگر سامانه های الکترونیک که توسط شرکت بهور در صندوق بازنشستگی کشوری اجرا شده است، گفت: سامانه ارتباط با وزارت رفاه و دستگاه های ذیربط از جمله ثبت احوال از جمله سامانه های مهم و حیاتی برای بررسی به روز و آنلاین وضعیت بازنشستگان است. از سوی دیگر، اجرای این سامانه مشترک، همپوشانی مشترکین سایر صندوق ها یا سازمان های حمایتی با صندوق بازنشستگی کشوری را مشخص می کند و به این ترتیب از پرداخت هزینه من غیرحق به افراد جلوگیری می شود.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی
عکاس: راحله شیخ