موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا بازوی پژوهشی صندوق است

مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا گفت: این موسسه به عنوان بازوی پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری از تیرماه سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۵ طرح های مطالعاتی و پژوهشی و تدوین سند برنامه استراتژیک این صندوق را در دستور کار قرار داده و این فعالیت ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، میکائیل عظیمی افزود: مستندسازی تاریخ شفاهی و تجربه مدیران عامل صندوق، اصلاح ساختار سازمانی صندوق، استانداردسازی فرایند آموزش صندوق، آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی ایران، بررسی شیوه‌های بهبود و سیاستگذاری اجتماعی- فرهنگی بازنشستگان نیز از جمله امور پژوهشی است که در این بازه زمانی انجام شد.
وی ادامه داد: ترجمه تجارب اصلاحات نظام بازنشستگی در کشورهای منتخب، ترجمه کتاب The joy of not working (لذت کار نکردن)، ترجمه کتاب How to Retire Happy, Wild and Free، تشکیل پرونده بهزیستی و سلامت روان هزار نفر از بازنشستگان استان تهران و تالیف کتاب چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ (بیم‌ها و امیدها)، سال گذشته در این موسسه انجام شد.
عظیمی، اجرای روش‌های توافقی رسیدگی به اطلاعات مالی، پیش‌بینی تطبیقی جمعیت سالمندان به تفکیک استان‌های کشور تا سال ۱۴۰۵، تدوین کتاب مدیریت اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی‌: رهیافت‌هایی از تجارب جهانی، ترجمه و تلخیص گزارش موسسه جهانی مکنزی (ایران: فرصت یک تریلیون دلاری) را از دیگر کارهای انجام شده در موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا عنوان کرد.
وی بیان داشت: نشست های هم اندیشی ضرورت و ملاحظات تدوین برنامه راهبردی برای صندوق بازنشستگی؛ بازخوانی یک تجربه، ضرورت‌ها و ساختار نظام چندلایه تامین اجتماعی، ضرورت‌ها و الزامات تحول سازمانی و رهبری در صندوق های بازنشستگی، تاثیر قوانین و مقررات مصوب بر وضعیت صندوق‌ها، برنامه راهبردی صندوق بازنشستگی کشوری، ملاحظات جامعه‌شناختی در باب سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی دوران سالمندی، گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور از جمله سخنرانی‌های علمی و نشست‌های هم‌اندیشی برگزار شده از سوی این موسسه بوده است.
عظیمی همچنین اظهار داشت: نقش نهاد تأمین اجتماعی در قرن ۲۱، روندهای جمعیت سالمندان در ایران، امنیت انسانی؛ مفاهیم و تجربیات، اتمسفر تولید و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ایران از جلمه نشست های هم اندیشی برگزار شده از سوی این موسسه است.
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، عملکرد این موسسه را در حوزه برگزاری همایش‌های درون سازمانی و ملی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این موسسه در برگزاری همایش های توانمندسازی مدیران صندوق با موضوعات توانمندسازی منابع انسانی، استانداردسازی فرایند آموزش در صندوق بازنشستگی کشوری، توانمندسازی مدیران صندوق با موضوع برنامه‌ریزی توسعه فردی، همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ و کارگاه آموزشی تدوین برنامه استراتژیک صندوق به صورت مستقیم همکاری داشته است.
عظیمی بیان داشت: فعالیت‌های انتشاراتی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا شامل نشریات ادواری نشست‌های هم‌اندیشی (پنج شماره)، اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵، چگونه بازنشستگی شاد داشته باشیم، لذت فراغت، مروری بر اصلاحات نظام بازنشستگی در کشورهای منتخب، نظام بازنشستگی کارکنان دولت در کشورهای منتخب و مخارج تأمین اجتماعی در زمان بحران است.
وی ادامه داد: همچنین این موسسه اقدام به نشر خلاصه اطلاعات آماری مربوط به بازنشستگان، از کار افتادگان و فوت‌شدگان مشترک صندوق، برآورد انباشت اصل و بازده کسورات در سیستم NDC، انجام مطالعات موردی صندوق بازنشستگی کشوری، مروری بر کفایت مستمری‌ها در صندوق بازنشستگی کشوری، بازنشستگی کشوری در دوره ۱۳۵۹-۱۳۰۱ و ساختار حکمرانی و فرآیندهای سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی دولتی نروژ، کرده است.
مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا افزود: این موسسه کتاب های تاریخ شفاهی مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و سرگذشت یک صندوق را امسال منتشر می کند.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی