۷۰ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان کمبود ویتامین D دارند

رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود ویتامین D در ۷۰ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان شایع است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزارش ایسنا، رویا کلیشادی، اظهار داشت: امروز عمده بیماری های غیرواگیردار شامل دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های کبدی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی است.
کلیشادی ادامه داد: از کل مرگ و میر سال ۲۰۱۰ در دنیا ۵۸ میلیون به دلیل بیماری فوت کردند که از این تعداد ۳۵ میلیون به بیماری‌های غیرواگیر دار مبتلا بودند. همچنین ۲۶ میلیون نفر از این تعداد در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران زندگی می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه سن بروز پوکی استخوان در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها است، گفت: شیوه زندگی، وراثت و محیط زیست اثرات بسیاری بر بیماری‌های غیرواگیر دار به ویژه پوکی استخوان دارد.
رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش آلودگی های زیست محیطی در بروز یا تشدید بیماری های غیرواگیردار، گفت: آلاینده‌ها تنها بر روی سیستم تنفسی تاثیر نمی‌گذارند، بلکه مغز و اعصاب، کلیه و قلب را نیر تحت تاثیر قرار می‌دهند و در بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر نقش دارند.
کلیشادی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات مانند قلیان و دود سیگار علاوه بر عوارض تنفسی منجر به کم خونی و تغییرات ژنتیکی می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر کمبود ویتامین D به عنوان یک مشکل در وزارت بهداشت مطرح است به گونه‌ای که ۷۰ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان کمبود ویتامین D دارند. کمبود ویتامین D موجب بروز بیماری‌های قلبی، ام اس و فشار خون می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دو گروه سنی کودک و نوجوان و افراد سالمند بیمار، بیشتر در معرض خطرات و بیماری های ناشی از محیط زیست آلوده قرار می گیرند، اضافه کرد: تحقیقات اخیر نشان داده است که کودکانی که با فضای سبز بیشتر در تعامل هستند بهره وری و رشد مغزی بهتری داشتند.