لزوم توجه و ارزش گذاری به ازدواج مجدد زنان سالمند

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: ازدواج مجدد سالمندان به ویژه زنانِ سالمند تنها، می تواند به حفظ کرامت و ارزش آن ها و جلوگیری از انزوا و تنهایی بیشتر آن ها کمک کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، زهرا ساعی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» با اشاره به لزوم حضور سالمندان با نشاط در جامعه گفت: حفظ کرامت و ارزش سالمندان در دین اسلام بسیار مهم است، بنابراین ساز و کار مناسب برای جلوگیری از انزوای زنان یا مردان سالمند پس از فوت همسرانشان باید فراهم شود.
ساعی با بیان اینکه به دلیل فرهنگ غالب در جامعه، حفظ حیا و حرمت‌های خانواده، بستر لازم برای ازدواج مجدد زنان میانسال و سالمند فراهم نمی‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که امکان ازدواج مجدد برای مردان سالمند به دلیل همان فرهنگ و عرف جامعه وجود دارد. امکان ازدواج مجدد برای مردان به سبب ارتباطات بیشتر اجتماعی و شرایط اقتصادی بهتر، بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از زنان سالخورده که همسران خود را از دست داده اند، برای تامین مخارج زندگی مشکلات متعددی را تحمل می‌کنند، گفت: بخشی از این زنان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند؛ اما، ازدواج مجدد آن ها بر اساس معیارهای اصولی و اخلاقی از بار مالی سازمان‌های حمایتی و فرزندان آن ها می‌کاهد و احساس عزت‌نفس این زنان را افزایش می‌دهد.
ساعی با تاکید بر اینکه ایجاد مراکزی برای گذران اوقات فراغت سالمندان در جامعه ضروری است، افزود: سالمندان با حضور و فعالیت در این مراکز احساس پوچی نمی‌کنند و بیشتر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرند. آنها تجربیات ارزشمندی دارند و برخی از آنها مناصب شغلی مهمی در دوران جوانی و میانسالی داشته‌اند که می‌توانند تجربیات خود را به جوانان منتقل کنند.
وی خاطرنشان کرد: با این‌گونه راهکارها، سالمندان علاوه بر اینکه حضور موثر و مفیدی در جامعه دارند می‌توانند در بستری مناسب و مطابق با هنجارهای اجتماعی، دینی و اخلاقی با افراد سالمند دیگر آشنا شده و با افراد سالمندی که از لحاظ سنی، اجتماعی و فرهنگی، شرایط یکسانی با آنها دارند ازدواج کنند.
ساعی تاکید کرد: ازدواج مجدد افراد سالمند، برای فرزندان آنها نیز بهتر است، چراکه فرزندان همواره نگران وضعیت پدران یا مادران تنهای خود هستند و دغدغه‌های آنها نیز با ازدواج اصولی و موفق پدر یا مادر رفع می‌شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر، سالمندان تنها، یا سربار خانواده‌ می‌شوند یا تنها زندگی می‌کنند، بنابراین منطقی و اخلاقی است که سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه ارتقای سطح زندگی سالمندان فعالیت کنند. ساماندهی، مدیریت و اجرای برنامه‌های این سازمان‌ها نیز می‌تواند به سالمندان واگذار شود و سالمندانی که تحصیلات دانشگاهی و مسوولیت‌های اجرایی داشتند، مدیریت این سمن‌ها را برعهده بگیرند.