برگزاری نشست شورای سالمندان در استان کرمان

مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: برنامه ریزی مناسب و دقیق برای دوران سالمندی سالم و جمعیت سالمند ضروری است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سازمان بهزیستی استان کرمان، عباس صادق زاده در نشست شورای سالمندان استان کرمان، اظهار داشت: آمارهای جهانی، کشوری و استانی از افزایش جمعیت سالمندان برای مسوولان هشدار دهنده است و به همین دلیل باید برای چنین شرایطی برنامه ریزی مناسبی انجام شود، در غیر این صورت تمام اقدامات ابتر خواهد ماند.
وی افزود: برنامه ریزی لازم باید هم برای ایجاد دوران سالمندی سالم و هم استفاده از تجارب ارزنده آن ها انجام شود. پدیده سالمندی قابل پیشگیری نیست؛ اما می توان از سالمندی پرهزینه جلوگیری کرد.
صادق زاده، تشکیل سازمان های مردم نهاد برای سالمندان توسط خود سالمندان را یکی از راهکارهای پیاده سازی طرح سالمندی سالم عنوان کرد و گفت: این نهادهای مردمی، مطالبات و نیازهای بازنشستگان و سالمندان را توسط خود این افراد پیگری می کنند و خدمات رفاهی و توانبخشی لازم را به این عزیزان ارائه کنند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان، گفت: آگاه کردن جامعه نسبت به شرایط سالمندان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و همچنین خدمات حمایت های اجتماعی مطلوب، با حفظ احترام و کرامت سالمندان جامعه، باید در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد.
صادق زاده با بیان اینکه سالمندان گنجینه های اطلاعاتی کشور هستند، اظهار داشت: سالمندی جایگاه ویژه ای در جامعه و کشور دارد و می توان از اطلاعات و تجربه های سالمندان در پیشبرد اهداف سازمانی و توسعه کشور استفاده کرد.
وی با اشاره به رشد جمعیت سالمندی در کشور تصریح کرد: توجه ویژه مراکز علمی و تحقیقاتی و برنامه ریزی مناسب و قابل اجرا در راستای ارتقاء سلامت روحی و روانی سالمندان، می تواند از آسیب های رشد جمعیت سالمندی پیشگیری کند.
صادق زاده افزود: برای خدمت به سالمندان بهترین روش استفاده از تجربیات آنان است و باید برای بهره مندی از این تجربیات و مهارت های با ارزش برنامه ریزی کرد.
علیرضا اسدی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان کرمان، از پیش بینی برای راه اندازی مرکز تحقیقات سالمندی در کرمان خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این مرکز بررسی های علمی در زمینه مسائل سالمندی و ارائه خدمات تخصصی است.
وی، توسعه کمی و کیفی تولید و انتشار دانش در حوزه های زیستی، جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، توانمند سازی سرمایه انسانی با تربیت پژوهشگران، توسعه همکاری های آموزشی، پژوهشی و مدیریت نوآوری در سطح استانی، ملی و بین المللی را از جمله اهداف این مرکز عنوان کرد.