ضرورت مطالبه گری دستگاه های استان سمنان برای احقاق حقوق سالمندان

معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان تاکید کرد: جامعه، دستگاه های اجرایی و نظارتی و صدا و سیما باید برای احقاق حقوق سالمندان مطالبه گر باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سازمان بهزیستی استان سمنان، محمود قنبری در اولین شورای سالمندان استان سمنان، با بیان این مطلب، گفت: حضور افراد سالمند در کنار خانواده، توسعه مراکز نگهداری سالمندان، اجرای طرح مراقبین سالمند در منزل، اجرای طرح توانمندسازی سالمندان و همچنین ایجاد بنیاد فرزانگان از جمله استراتژی های سازمان بهزیستی در حوزه سالمندی است.
قنبری با بیان اینکه سند ملی سالمندان پس از ارائه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، منتظر تصویب نهایی در هیأت دولت است، گفت: در برنامه ششم توسعه، توانمندسازی سالمندان، تقویت مهارتهای اجتماعی، توجه به سالمندی در روستاها، حفظ کرامت و توجه به نیازهای جسمی و روحی سالمندان مورد توجه قرار گرفته است.
وی توجه جامعه به کودکان و سالمندان را نشانه رشد و پیشرفت جوامع عنوان و تصریح کرد: باید نگاه ویژه به حضور معلولین و سالمندان در فضای جامعه ایجاد شود و جداسازی این اقشار از جامعه مغایر با ارزش های اسلامی و اهداف عالی شورای ملی سالمندی و سازمان بهزیستی است.
قنبری، کاهش رشد جمعیت را عامل بروز بسیاری مشکلات به ویژه رشد پدیده سالمندی ذکر کرد و افزود: سالمندان بیش از گروه های سنی دیگر نیاز به توجه، احترام و تکریم دارند و بیشترین وظیفه در این خصوص بر عهده دستگاههای اجرایی است. ادارات موظف هستند با تدوین منشور حقوق سالمندی و توسعه آن به بخش خصوصی، یکی از راه های تکریم سالمندان را محقق کنند.
وی سالمندان را پیشکسوتان کشور دانست و اظهار داشت: امروز یکی از مشکلات کشور رشد فرزندسالاری به جای احترام به سالمندان و بزرگان جامعه است. فرهنگ سازی، می تواند به تغییر باورها و نگرش افراد کمک کند و جامعه، دستگاه های اجرایی و نظارتی و همچنین صدا و سیما باید در این خصوص و برای احقاق حقوق سالمندان مطالبه گر باشند.
اصلاح معابر عمومی پر تردد برای تسهیل در رفت و آمد سالمندان و کلیه اقشار جامعه، تدوین برنامه جامع و کامل برای تکریم سالمندان روستایی، برگزاری نشست های شورای سالمندان به صورت فصلی، ارائه خدمات رفاهی با توجه به ماموریت های محوله به سالمندان در دستگاه های اجرایی و برگزاری جشنواره ها برای قدردانی از بازنشستگان از جمله مصوبات این نشست بود.