آغاز تولید آزمایشی ۷ محصول درمانی در آبگرم محلات

مدیرعامل شرکت توسعه دهکده آبدرمانی محلات از آغاز تولید آزمایشی هفت محصول درمانی بر پایه آبگرم در آبگرم محلات خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین المللی صندوق بازنشستگی کشوری، مهدی دشتکی گفت: متخصصان ایرانی ضمن شناخت کامل ویژگی های آب درمانی محلات به دانش تولید لوسیون و فرآورده های درمانی بر پایه آبگرم دست یافته اند تا ایران از شرکت های خارجی بی نیاز شده و در کنار سه کشور صاحب این دانش قرار گیرد.
دشتکی اظهار داشت: پس از دو سال کار مطالعاتی، تولید آزمایشی هفت نوع محصول مختلف بر پایه آب گرم معدنی شهرستان محلات آغاز شده و اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه و عرضه به بازار در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: برای تولید صنعتی این محصولات، حدود سی میلیون دلار سرمایه گذاری لازم است تا مجتمع آب درمانی محلات به قطب گردشگری سلامت و آبدرمانی ایران و منطقه تبدیل شود.
دشتکی در خصوص دست یابی به دانش تولید لوسیون و فرآورده های درمانی بر پایه آبگرم معدنی بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته،”لوسیون تراپی” بخشی از خدمات تخصصی است که در مجموعه های آب درمانی به گردشگران ارائه می شود. آبگرم محلات کاملا بی بو و تقریبا بی رنگ است و تمامی املاح و عناصر مورد نیاز در آب را دارد. مجموع خواص شیمیایی و فیزیکی این آب در درمان بسیاری از بیماری های حوزه درماتولوژی (پوست) و روماتولوژی کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه آبگرم محلات پیش از انقلاب اسلامی، خواهر خوانده نمونه مشابه خود در کشور فرانسه انتخاب شده بود، یادآور شد: بررسی آنالیز آب های گرم معدنی ِمحلات با طرف فرانسوی نشان داد که این مجموعه، ویژگی های منحصر به فردی دارد که مشابه آن در منطقه به ندرت دیده شده است. همکاران فرانسوی علاقمندند با ارائه فرمولاسیون های مورد نظر از سوی برندهای معروف ِتولید لوازم بهداشتی، همچون؛ اون، لارژ، یوریاژ (که همگی تولید فرانسه است) و با سرمایه گذاری از سوی این شرکت ها، از منابع آب گرم محلات، لوسیون و فرآورده های درمانی و بهداشتی تولید کنند.
دشتکی با اشاره به ارزش افزوده ی ایجاد شده که به افزایش ۱۰۰ برابری قیمت محصول نهایی نسبت به ماده اولیه، خواهد انجامید، اظهار داشت: تولید این نوع از محصولات علاوه بر جلوگیری از خروج صدها میلیون دلار ارز، می تواند ضمن تامین بخشی از نیاز داخلی، متوجه بازارهای علاقمندِ منطقه ای نیز شود و ارز آوری مطلوبی داشته باشد.
دشتکی، این دستاورد ملی را حاصل استقرار نگاهی نو در مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یک مجموعه بزرگ اقتصادی دانست که با تکیه بر دانش بنیان بودن این صنعت، زمینه های بهره برداری موثرتر از منابع معدنی آبگرم محلات و پرهیز از خام فروشی آن را فراهم می کند.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی