خرید نیمی از سهام شرکت‌های پتروشمیران و پتروشیمی مسجد سلیمان

خرید ۵۱.۷۶۹ درصد از سهام شرکت پتروشمیران توسط صندوق بازنشستگی کشوری و ۵۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان، گامی در جهت بهبود افزایش دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشوری است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، یکی از اقداماتی که این صندوق در جهت افزایش دارایی‌های خود و به دنبال آن رفاه بازنشستگان کشوری انجام داده است، خرید ۵۱.۷۶۹ درصد از شرکت پتروشمیران است.
شرکت پتروشمیران در سه حوزه سرمایه‌گذاری، خدمات مهندسی و خدمات پیمان و مدیریت فعالیت می‌کند. این شرکت مالکیت ۵۱ درصد از شرکت پلی پروپلین جم را در اختیار دارد. بر اساس گزارش سال ۱۳۹۵ معاونت سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی، صندوق بازنشستگی کشوری با خرید بلوک ۵۱.۷۶۹ درصدی پتروشمیران برای این شرکت، بر شرکت پروپیلن جم نیز احاطه یافته و با در نظر گرفتن مالکیت ۴۹ درصدی پتروشیمی جم در پلی پروپیلن جم، از یک سو ۷۴ درصد از کل سود و از سوی دیگر کنترل ۱۰۰ درصدی شرکت پروپیلن جم را در اختیار گرفته است.
بر این اساس ظرفیت اسمی تولید شرکت پلی پروپیلن جم ۳۰۰ هزار تن بوده که دستیابی به ظرفیت فوق مستلزم تامین خوراک لازم است. خرید بلوک مدیریتی پتروشمیران باعث شده است که ریسک تامین خوراک و تامین آن از سوی پتروشیمی جم، مرتفع شده و سود حاصل از تولید پروپیلن افزایش مناسبی داشته باشد که این سود نهایتا به مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و پتروشیمی جم بازگردانده خواهد شد.
از دیگر اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری در سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها، خرید ۵۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان است. شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان در منطقه زیلایی، به عنوان یکی از نقاط کانونی حوزه پتروشیمی در آینده مطرح است.
بررسی اولیه حاکی از وجود شرایط مناسب سرمایه‌گذاری از جمله حمایت‌های دولت، نرخ خوراک،‌ تامین آب و حمل و نقل است. وجود منابع عظیم گازی در منطقه ویژه انرژی زیلایی، نزدیکی به خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن و عراق و نزدیکی به راه‌های مواصلاتی و فرودگاه، از مزایای محل اجرای این طرح است.
شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به خرید ۵۱ درصد سهام شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان کرده است. با توجه به گشایش LC به مبلغ ۴.۲ میلیارد یوان، پیش‌بینی می‌شود فاز اول پروژه به ظرفیت ۱.۰۷۵ میلیون تن اوره، طی ۳ سال آتی به بهره‌برداری برسد.
این دومین مجتمع بزرگ تولید اوره و آمونیاک کشور با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد است. اخذ فاینانس ۸۰۰ میلیون دلاری با نرخ بهره ۶ درصد، معافیت ۱۰ ساله مالیاتی منطقه محروم، حاشیه سود ناخالص بالغ بر ۶۰ درصد و مجوز برداشت ۱۰ میلیون متر مکعب آب در روز قابل افزایش به ۲۵ متر مکعب، از مزایای این طرح است.