ادامه پرداخت مستمری به سالمندان در دولت دوازدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش امید به زندگی و نرخ سالمندی در کشور نشانگر موفقیت برنامه‌های بهداشتی است، گفت: پرداخت مستمری به سالمندان در دولت دوازدهم نیز ادامه می یابد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ایسنا، علی ربیعی در همایش «سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاستگذاری» در تبریز، گفت: اکنون در سایه افزایش امید به زندگی در جامعه، طول دوران حیات فیزیکی افراد افزایش یافته و به همین دلیل، هدف دولت فراهم شدن زندگی با کرامت برای سالمندان است.
ربیعی با بیان این که تغییر نرخ رشد جمعیت کشور به سمت سالمندی متاثر از دنیاست، اظهار داشت: حضور افراد سالمند در کنار افراد جوان در جامعه، چالش جمعیتی نیست، بلکه کاهش نرخ باروری و بهم خوردن تعادل جمعیتی، مشکل ساز است.
ربیعی ادامه داد: هم اکنون ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال در کشور وجود دارد که براساس مطالعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این تعداد بیش از ۴ میلیون نفر به نوعی مستمری بگیر صندوق های مختلف حمایتی هستند.
وی با اشاره به برنامه ریزی در جهت اجرای طرح های حمایتی برای داشتن سالمندی بدون فقر در جامعه، گفت: برای اینکه مشکل فقر سالمندی در جامعه ایجاد نشود، بیش از ۲ میلیون نفر از سالمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: درحال حاضر، حرکت نرخ رشد جمعیت به سمت سالمندی نگران کننده نیست، اما قابل توجه است و باید برای آن برنامه ریزی شود.
ربیعی، به پرداخت مستمری به سالمندان با هدف فراهم شدن زندگی آسان برای آنان در دولت یازدهم و تداوم این برنامه در دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: افزایش حداقل مستمری ها به اندازه ای که قدرت خرید سالمندان افزایش یابد، ایجاد باشگاه های سالمندی و ساخت مکان هایی برای گفت و گوی اجتماعی سالمندان از جمله برنامه های وزارت تعاون برای کاهش فقر و ایجاد زندگی آسان در دوران سالمندی است.
وی یادآور شد: تلاش می شود با ایجاد باشگاه های سالمندی، افرادی که عضو صندوق های بازنشستگی و بیمه های اجتماعی و حمایتی نیستند، در این باشگاه ها عضو شده و از خدمات این باشگاه ها بهره مند شوند.
ربیعی، پیشگیری از فقر سالمندی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: در این طرح افراد سالمند شناسایی و به نهادهای حمایتی معرفی می شوند تا علاوه بر دریافت مستمری از درمان رایگان نیز بهره مند شوند.
وی ادامه داد: اشتغال سالمندان متناسب با شرایط آنان نیز در برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و سازمان فنی و حرفه ای مکلف شده تا آموزش های لازم برای مشاغل سالمندان را به منظور ارتقای مهارت های شخصی و شغلی ارایه کند.
ربیعی با تاکید بر اینکه قانون برنامه ششم، شورای عالی رفاه را مکلف کرده با تشکیل کمیته سالمندی زندگی با کرامت را برای سالمندان در شهرها فراهم کند، گفت: در این برنامه، سالمندان خانواده های بی بضاعت، زندگی در خانه و مرکز نگهداری را در کنار هم تجربه می کنند.