“مزیت ویژه اقتصادی” الگویی برای سرمایه گذاری صندوق ها

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم گفت: صندوق های بازنشستگی و شرکت های تابعه آن ها باید براساس مزیت ویژه اقتصادی کشور سرمایه گذاری کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از شرکت پتروشیمی جم، سید حسین میرافضلی، در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، با بیان اینکه سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی و شرکت های تابعه آن ها باید بر اساس مزیت ویژه اقتصادی کشور صورت گیرد، تصریح کرد: مثلاً کشور چین سرمایه گذاری های خود را بر اساس مزیت منابع عظیم ذغال سنگ متمرکز کرد و از گاز متان حاصل از آن، بزرگترین مجتمع های پتروشیمی را احداث و در نهایت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی جهان شد.
وی افزود: آمریکا نیز روی مزیت نفت شیل تمرکز کرد که اقتصاد در حال رکود دوران اول اوباما به این شکل رونق پیدا کرد. کشورهای مدرن اروپایی نیز روی مزیت فن آوری و دانش بالای خود تمرکز کردند.
میرافضلی مزیت ویژه و کم نظیر ایران را منابع عظیم نفت و گاز خصوصاً گاز پروپان عنوان کرد و گفت: شایسته است صندوق های بازنشستگی هوشمندانه و با برنامه زمان بندی شده، سرمایه های موجود را از حوزه های کم بازده خارج کرده و در حوزه گسترده و متنوع پتروشیمی سرمایه گذاری کنند.
وی تاکید کرد: صنعت پتروشمی کشور می تواند نیاز رو به رشد جهانی را تامین کند. باید پتروشیمی از صادرات مواد اولیه به سمت تولید زنجیره های ارزش دانش محور و با بازده بالا حرکت کند. این روش و نگاهی است که خوشبختانه مدیران ارشد صندوق بازنشستگی کشوری بر آن تاکید دارند و از سرمایه گذاری های جدید جم نیز در حوزه های با ارزش افزوده بالا حمایت می کنند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم ادامه داد: این شرکت با توجه به حمایت های صندوق بازنشستگی کشوری، مقدمات لازم برای اجرای پروژه های بزرگ و توسعه محور خود را آغاز کرده است. شرکت ها در دوران تثبیت خود باید سرمایه گذاری های جدید را در دستور کار قرار دهند تا آینده شرکت و سود آوری مناسب برای سهامداران تضمین شود.
میرافضلی یادآور شد: تلاش شده تا در گام نخست، برای سال ۹۶ پروژه افزایش ظرفیت تولید واحد الفین تا ۱۰ درصد، واحدهای BD، PE و HD تا ۲۰ درصد و افزایش ظرفیت PP تا بیش از ۲۰ درصد عملیاتی شود.
وی از تسریع مراحل اجرای پروژه ABS/RUBBER و بهره برداری فاز اول آن تا پایان سال جاری و بهره برداری کامل آن در نیمه اول سال ۹۷ خبر داد و گفت: قرار است در سال جاری عملیات اجرایی پروژه PDH/PP نیز آغاز شود.
میرافضلی تاکید کرد: ایران به دلیل داشتن منابع عظیم پروپان دارای مزیت ویژه تولید پروپیلن و زنجیر گسترده آن است و با توجه به نیاز بالای جهانی به پلی پروپیلن و سایر مشتقات پروپیلن و ارزان بودن روش تولید پروپیلن از طریق تکنولوژیPDH/PP این پروژه در دستور کار پتروشیمی جم قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: پتروشیمی جم به عنوان بزرگترین واحد پتروشیمی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش می کند تا سال ۱۴۰۰ درآمد خود را دو برابر کرده و علاوه بر ایران، در سطح جهان نیز جایگاه درخشانی داشته باشد.