تلقی از صندوق های بازنشستگی در گذشته درست نبود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گذشته و پیش از دولت یازدهم، تلقی از صندوق های بازنشستگی درست نبود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در اولین کنگره مجمع عالی کانون‌های بازنشستگان کشوری که در هتل المپیک برگزار شد، با بیان اینکه مردم به دولت رای دادند تا برنامه‌هایش را ادامه دهد، گفت: روزی که آقای روحانی در برنامه‌های انتخاباتی، درباره بازنشستگان صحبت کرد، خوشحال شدم که بازنشستگی در متن اصلی برنامه‌های دولت قرار گرفته است.
ربیعی با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که فقر ریشه کن شود، گفت: پیام انتخابات روشن است و مردم به آن مسیر رای دادند. توزیع مناسب درآمد، رفاه و حفظ حقوق و کرامت انسان ها و دور کردن فقر از آنها، جزء اصولی است که هم رهبری بر آن تاکید دارند و هم در برنامه های دولت دوازدهم بر آن تاکید شده است.
وی تصریح کرد: مسیر طی شده برای ریشه‌کنی فقر و حفظ رفاه، کرامت و حقوق انسانی باید در دولت دروازدهم نیز ادامه یابد.
ربیعی ادامه داد: زمانیکه که وارد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدم، تلقی از صندوق درست نبود و صندوق تنها تبدیل به یک اتاق کارپردازی شده بود که این ماهیت یک صندوق نیست. بنابراین، تصمیم گرفته شد براساس یک برنامه و نظریه مشخص، ایده‌هایی برای صندوق ها اجرایی شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تصویر صندوق ها فاصله زیادی با اهداف عالی دولت دارد، تصریح کرد: فقط پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگی تمام معنای صندوق نیست. صندوق ها باید کاهش ریسک بازنشستگی را مدنظر داشته باشند که ریسک مسکن، ریسک درمان و حتی ریسک انزوای اجتماعی نیز در آن قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در تغییرات نسلی با نوعی انزوای سالمندی روبرو می شویم که باید برای رفع آن نهادسازی کرده و به آن پاسخ داده شود، اضافه کرد: سالمند باید زندگی سالم اجتماعی را در دوران بازنشستگی خود تجربه کند. بازنشستگی معضل نیست؛ بلکه فرصت است و آنچه به عنوان تهدید وجود دارد، رفتاری است که در سال‌های گذشته با صندوق شده است.
ربیعی با بیان اینکه به دنبال تبیین سیاست‌هایی در بازنشستگی هستیم که بخشی از آن پایدار کردن صندق‌هاست، اظهار داشت: در صندوق‌ها با فقدان آینده نگری روبرو بودیم. زمانیکه که باید بدهی های صندوق ها پرداخت می شد، به جای آن شرکت هایی تهاتر شدند که عمدتا زیان ده و ناکارآمد بودند. صندوق فولاد، شرکت های رو به ورشکستگی تحویل گرفت. امروز، متاسفانه به جای نقد این سیاست‌ها، خود صندوق ها را نقد می کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در نشستی با رییس جمهور، تصمیماتی برای صندوق ها گرفته شده که خروج از بنگاه‌های ناکارآمد مهمترین آن ها بوده است، گفت: یک طرح مقدماتی به رئیس جمهور اراده شده و طرح نهایی نیز به زودی تقدیم رییس جمهور می شود و معتقدیم باید به سمتی حرکت کرد که بیشترین سودآوری و بازدهی سرمایه برای صندوق ها ایجاد شود.
ربیعی بر ضرورت حفظ استقلال صندوق ها تاکید و بیان کرد: برخی انگ خصولتی به صندوق ها می زنند، اما و بستر و جهت گیری تحلیل های اقتصادی سخن نمی گویند. خلاف آنچه مطرح می شود، سهم سرمایه گذاری کل صندوق ها در کشور کمتر از ۹ درصد است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به وجود تحریم‌های فروش محصولات پتروشیمی در سال‌های ۹۰-۹۱ گفت: در آن سال ها قرار بود فردی با دور زدن تحریم‌ها ۱۲۰ میلیون دلار از این محصولات را فروخته و پول آن را برگرداند. اما با پیگیری‌های صورت گرفته تا امروز، تنها بخشی از این پول را بازگشته و هنوز ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است.
وی یادآور شد: دو شب پیش باخبر شدم که همین فرد ملاقات‌هایی با برخی دارد، جلساتی می گذارد و روابط پیچیده‌ای در حال اتفاق افتادن است. امروز اعلام می‌کنم که حواسشان باشد، افشاگری می‌کنم.
ربیعی با بیان اینکه در بحث درمان و آموزش بازنشستگان و خانواده‌هایشان اقدامات موثری صورت گرفته است، تاکید کرد: در تمام دنیا، روی سفرهای بازنشستگی، کارهای زیادی انجام شده، اما در ایران، تاکنون هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است. می‌توان با امکاناتی که در اختیار زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای سفر بازنشستگان ترتیب داد.
ربیعی با تاکید بر اینکه آنچه از دولت یازدهم آموختیم، انجام امور با عقلانیت و کار کارشناسی بود، اظهار داشت: در دوسال گذشته اعتبار یارانه‌ها به سمت مسکن مهر رفته تا این پروژه تمام شود. امیدواریم برای سال‌های آینده بتوانیم روی مسکن بازنشستگان سرمایه‌گذاری کنیم.

خبرنگار: محسن دلیلی
عکاس: راحله شیخ