افزایش ۳۲۶ درصدی درآمد شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری

معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با مقایسه درآمد شرکت های این صندوق از سال ۹۱ تا سال ۹۵، گفت: درآمد شرکت های صندوق در این مدت ۳۲۶ درصد افزایش یافته به طوریکه از ۳۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۱۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده‌ است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، محمود شهشهانی‌پور، با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در ۲۶۱ شرکت سهم دارد، اظهار داشت: البته سهم داشتن به منزله کنترل کامل نیست و صندوق در ۶۰ شرکت دارای حق کنترل است و اکثر کرسی‌های آن را در دست دارد. در ۶۰ شرکت هم حق مدیریت دارد، اما در ۱۴۰ شرکت سهام صندوق زیر ۱۰ درصد است.
وی افزود: ارزش پرتفو بورسی این ۱۴۰ شرکت حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود که پیش‌بینی کردیم برای ساماندهی این شرکت‌ها هلدینگی ایجاد شود و منابع حاصل از فروش سهم‌های خُرد صرف توسعه صندوق شود. قبلا سرمایه گذاری های صندوق عمدتا در چهار یا پنج شرکت انجام می‌شد که در ابتدای امر همه شرکت‌ها ساماندهی شدند.
معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به تدوین روابط صندوق با هلدینگ‌ها و هلدینگ‌ها با شرکت‌ها، گفت: به دلیل واگذاری تصدی به هلدینگ‌ها، سه رویکرد در کنترل استراتژیک مدنظر قرار گرفت. همچنین نظارت بر هلدینگ‌ها در دستور کار قرار گرفت. برای تقویت نظارت بر هلدینگ‌ها ابتدا کمیته انتصابات تشکیل شد تا مدیران عامل و اعضای هیات مدیره از فیلترهای لازم بگذرند و شاخص‌های مربوط در آنها احصا شود.
شهشهانی‌پور همچنین به استقرار حسابرسی داخلی در صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد و گفت: استقرار کمیته حسابرسی داخلی تاثیرات خوبی داشته و در حال حاضر در حال استقرار نظام BI هستیم تا هر روز بتوانیم وضعیت شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را کنترل کنیم. در فاز اول استقرار این نظام تا آذرماه امسال ۲۵ شرکت تحت پوشش قرار می‌گیرند.
معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تلاش شده بخش‌های زیان‌ده ساماندهی شوند، گفت: تلاش می کنیم تا در بخش خودرو نیز در آینده‌ای نزدیک، خدمات لیزینگی با درصدهای سود پایین به بازنشستگان کشوری ارائه شود. تلاش کردیم شرکت‌های کم بازده و زیان‌ده که در حالت بحران هستند را به وضعیت مطلوب برسانیم که شرکت‌های آپاداناسرام و شرکت خدماتی هواپیمایی آسمان از این جمله هستند. دو سال قبل، خدمات هواپیمایی آسمان ۹ هواپیمای فعال و تعداد زیادی پرسنل حقوق بگیر داشت و بحران‌های زیادی را طی کرده بود که در حال حاضر موفق شدیم ۴۷۰ میلیارد تومان از مطالبات دولت را با بدهی‌های شرکت آسمان از طریق رفع قانون موانع تولید، تهاتر کنیم که آسمان را از وضعیت زیان‌ده خارج کرده است. اکنون تعداد هواپیماهای آسمان به ۲۱ فروند رسیده و رکوردار پروازهای فرودگاه مهرآباد است و اخیرا نیز قرارداد ۳۰ فروند بوئینگ برای آن منعقد شده است.
شهشهانی‌پور با اشاره به اینکه چندین شرکت به بورس وارد شده اند و در چند طرح بزرگ سرمایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: احداث مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمانی، خرید ۱۳.۵ درصد از سهام بیمه ملت و احداث مرکز خرید تجهیزات ساختمانی از این جمله هستند.

عکاس: راحله شیخ