اسفناج زیاد باعث آلزایمر می شود

اسفناج، یکی از سبزی‌های بسیار مفید برای بدن است، اما می‌تواند اثر منفی نیز بر مغز گذاشته و سبب ابتلای افراد به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قرن حاضر یعنی آلزایمر شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان به تازگی دریافته اند مصرف سبزیجات حاوی آهن از جمله اسفناج می‌تواند در مغز فرآیندی شبیه به زنگ زدگی در سطح فلزات ایجاد کرده و زمینه ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شوند.
محققان با بررسی افراد میانسال و سالمند دریافتند، چنانچه سطح آهن خون و پروتئین بتا آمیلوئید در خون بالا باشد، امکان ابتلا به آلزایمر در فرد بیشتر می شود و برعکس هرچه سطح آهن خون کمتر باشد خطر ابتلا به این بیماری کمتر است.
کارشناسان بر این اساس در حال طراحی دارویی برای مقابله و درمان آلزایمر هستند که بتواند زنگ زدگی و مرگ سلول‌های مغزی را از بین ببرد.
بیماری آلزایمر از جمله رایج‌ترین اشکال زوال مغز است که اکنون دردنیا میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند و کارشناسان تخمین می‌زنند در صورت عدم برنامه ریزی صحیح برای کنترل و مبارزه با آن، درسال‌های آینده به یک چالش جهانی تبدیل شود.
پژوهشگران اکنون در حال بررسی اثرات دارو‌های ضد آهن برروی بیماران مبتلا به آلزایمر هستند، اما تا زمان به دست آوردن نتایج قطعی توصیه می‌کنند افراد تغییری در رژیم غذایی خود ندهند و تنها اگر دچار اختلال حافظه شدند تا حدی کمتر از زمان عادی، از سبزیجات حاوی آهن یا مکمل‌های ویتامینی، تحت نظارت پزشک استفاده کنند.
نتایج این یافته‌ها در مجله روان پزشکی مولکولی منتشر شده است.