صندوق های بازنشستگی جهان خواستار پایان کاهش قیمت ها

مدیران اجرایی تعدادی از بزرگترین صندوق های بازنشستگی اروپا درخصوص مخالفت با کاهش تورم هدفمند معتقدند که ممکن است پس انداز میلیون ها بازنشسته را به خطر بیاندازد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، ریچارد گروتیم، مدیر اجرایی صندوق بازنشستگی سوئد و سیاستگذار سابق بانک مرکزی این کشور، تاکید کرد: تورم هدفمند ممکن است بر نرخ های بهره اثرگذار باشد؛ بنابراین تمامی صندوق های بازنشستگی در سراسر جهان باید برای جلوگیری از این رخداد تلاش کنند. مدیر اجرایی بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور دانمارک نیز در زمینه سیاست های پولی به شدت اظهار نگرانی کرده است.
در ماه های اخیر، بانک مرکزی کشور ژاپن، بانک مرکزی اروپا و چهار بانک مرکزی دیگر در سراسر جهان، سیاست نرخ بهره منفی را در اولویت قرار داده اند و به منظور تقویت رشد اقتصادی و مقابله با خطرات ناشی از کاهش قیمت، نرخ های بهره منفی یا نرخ بهره پایین را توصیه کرده اند؛ این درحالی است که بسیاری از اقتصاددانان بزرگ دنیا، بر این باورند که مضرات استفاده از نرخ بهره منفی بیشتر از مزایای آن خواهد بود.
کاهش نرخ بهره منجر به کاهش سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی می شود که با توجه به افزایش امید به زندگی، شرایط وخیمی را برای صندوق ها به همراه می آورد. تأثیر نرخ بهره پایین، روی بازده صندوق ها تا حدودی به دارایی های صندوق ها نیز وابسته است. درصورتیکه نرخ های بهره پایین باشد، صندوق های بازنشستگی با چالش هایی مواجه می شوند. تا زمانی که نرخ های بهره پایین تر، نرخ بازده سرمایه گذاری را کاهش دهد، صندوق های بازنشستگی تحت تأثیر آن قرار می گیرند.
لری فینک، مدیراجرایی شرکت بلک راک که یک شرکت خدمات مالی آمریکایی و چندملیتی است که در زمینه سرمایه گذاری، مدیریت ثروت و مدیریت دارایی فعالیت می کند و ازجمله شرکت های ثروتمند جهان است، گفت: تاکنون توجه کافی به اثرات نرخ های منفی پس اندازهای فردی یا همان بهره های منفی نشده است.
گروتیم نیز معتقد است که همه دولت ها با کسری بودجه مواجه هستند و برای آنها دشوار است که اقتصاد خود را برانگیخته کنند.
مدیر ارشد یکی دیگر از صندوق های بازنشستگی بزرگ کشور سوئد، می گوید: سیاست تورم هدفمند، موجب ایجاد ریسک های غیرقابل کنترل می شود که به موجب آن مشکلات خیلی جدی تری ناشی از اجرای این سیاست بروز می کند.
گروتیم که در زمان معرفی سیاست های تورم هدفمند درسوئد در دهه ۱۹۹۰، به عنوان رییس دپارتمان سیاست های پولی بانک مرکزی سوئد فعال بود در این باره اظهار داشت: ایجاد ۲ درصد تورم هدفمند با افزایش بسیار ناچیز دستمزدها، بسیار جاه طلبانه است. کشورهایی که تورم پایینی دارند، بسیار مستعد رشد اقتصادی اند اما مشکلی که امروز وجود دارد اتخاذ سیاست تورم هدفمند است.
در سالهای اخیر نرخ تورم درکشورهای دانمارک، سوئیس و سوئد به زیر صفر رسیده است که کاهش نرخ تورم موجب اختلال در سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی شده است و نگرانی صندوق ها را در رویارویی با بحران ها افزایش می دهد. همچنین بر قیمت اوراق قرضه و سهام تأثیر می گذارد. همچنین درکشور سوئد، نرخ بازخرید که بانک ها به وسیله آن می توانند از بانک مرکزی استقراض نمایند، برای اولین بار در ماه فوریه سال گذشته به منفی ۵ درصد رسید.
مدیر اجرایی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی فرانسه نیز می گوید: اگر سیاست نرخ بهره بانک مرکزی همچنان ادامه یابد، بسیاری از صندوق های بازنشستگی در اروپا تا دو تا سه سال آینده متلاشی خواهند شد.
گاهی اوقات سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا غیرمتعارف است و فشار سنگینی را برصندوق های بازنشستگی تحمیل می کند. گاهی نیز دیده شده که سیاستگذاران، چالش های پیش روی بانک ها و صنعت بیمه را نادیده می گیرند؛ درحالی که خطرات پیش روی صندوق های بازنشستگی همچنان رو به رشد است.
در ماه آگوست سال ۲۰۱۶، از زمان بحران اقتصادی اروپا تاکنون، اولین بانکی که اقدام به قطع پرداخت سود کرده است، بانکی در انگلیس بودکه اقدام آن منجر به درخواست همه پرسی عمومی درباره اعطای تسهیلات برای صندوق های بازنشستگی شد.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد
منبع: سایت بانک جهانی به نشانی www.worldbank.org