کارگاه آموزشی پیشگیری از آلزایمر برگزار شد

کارگاه آموزشی یک روزه پیشگیری از آلزایمر دیروز (دوشنبه) به میزبانی مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری استان تهران برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در استان تهران در کارگاه آموزشی پیشگیری از آلزایمر که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، با بیان اینکه تعداد حقوق بگیران صندوق در استان تهران ۲۹۶ هزار و ۳۶۷ نفر است، گفت: آمار بازنشستگان و از کار افتادگان استان ۲۲۹ هزار و ۸۷۹ نفر است که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۲۶۰ مرد و ۱۰۶ هزار و ۶۱۴ زن هستند.
شبر زارعین افزود: تعداد بازنشستگان بالای ۶۰ سال استان تهران ۱۶۳ هزار و ۲۵۸ نفر و ۷۰ درصد کل بازنشستگان استان را شامل می شوند.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش سن امید به زندگی و آمار بازنشستگان بالای ۶۰ سال، نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی پیشگیری از آلزایمر بیش از پیش احساس می شود؛ این بیماری با اختلال در حافظه کوتاه مدت، توانایی ذهنی سالمندان را تحلیل می برد.
زارعین با بیان اینکه آلزایمر درمان قطعی ندارد، اظهار داشت: غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری در پیشگیری از آن موثر است.
در این کارگاه آموزشی، منیژه احمدی، عضو انجمن آلزایمر ایران با اشاره به تاسیس این انجمن در سال ۱۳۸۱، گفت: بیش از یک هزار نفر تحت مراقبت پیشگیری از آلزایمر در این انجمن هستند.
منیژه احمدی با اشاره به افزایش تصاعدی جمعیت سالمندی تا سال ۱۴۲۰ در ایران، افزود: اطلاع رسانی به جامعه برای پیشگیری، غربالگری و تشخیص زود هنگام برای درمان این بیماری بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه درایران هر هفت دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می شود، ادامه داد: هم اکنون در ایران ۷۰۰ هزار نفر به بیماری دمانس که اختلالی شدیدتر نسبت به آلزایمر است، مبتلا هستند.
احمدی با بیان اینکه آلزایمر درمان ندارد، تصریح کرد: به دو صورت دارویی و غیردارویی مانند روان درمانی، گفتار درمانی، کاردرمانی، ماساژ درمانی، هنردرمانی، رایحه درمانی و اکسیژن درمانی می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: تست حافظه، معاینه پزشکی، سی تی اسکن، نوارهای مغزی، آزمایش مغز و نخاع می تواند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کرده و تا ۵ سال بیماری را به عقب بیاندازد.

خبرنگار و عکاس: مینا شیروانی ناغانی