حجاج بیت‌الله الحرام مراقب گرمازدگی باشند

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت با تاکید بر اینکه حجاج باید مراقب گرمازدگی باشند،‌ توصیه‌هایی را برای جلوگیری از این عارضه و مقابله با آن ارائه داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ایسنا، پیرحسین کولیوند با اشاره به گرمای هوای عربستان در زمان انجام فریضه حج، اظهار داشت: زائران در این سفر معنوی ممکن است دوره‌های آب و هوایی گرم و شدیدتری را پیش رو داشته باشند؛ از همین رو باید بدانند که چگونه با این مسئله برخورد کنند و همچنین بدانند چه کسانی در معرض بیماری‌های مرتبط با گرما هستند.
کولیوند با بیان اینکه برخی افراد از جمله افراد مسن و بالای ۷۵ سال، در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار دارند، افزود: افرادی که بیماری‌های مزمن شدید دارند، به‌خصوص بیماران دیابتی، قلبی – تنفسی و مشکلات حرکتی، افرادی که تحت درمان خاصی قرار دارند از جمله افرادی که داروهایی مصرف می‌کنند که موجب تعریق بیشتر و تغییر درجه حرارت بدنشان می‌شود مثل داروهای ادرارآور، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهایی که برای مهار تپش قلب و برطرف سازی آنژین صدری و فشارخون کاربرد دارد و داروهای آرام‌بخش، افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند و افرادی که در حال حاضر بیمارند و آب بدن خود را از دست‌ داده‌اند؛ کسانی هستند که باید بیشتر به مساله گرمای هوا توجه داشته باشند.
وی به زائران توصیه کرد: زائران در هوای گرم مراقب بیماران و افراد مسن سوار بر صندلی چرخ‌دار، باشند و آنها را به سایه منتقل کنند، لباس‌های اضافی آنها را از تن خارج و اطمینان حاصل کنند که جریان هوا مناسب است و درجه حرارت‌ بدن‌شان بیش از اندازه بالا نیست. به علاوه افراد مسن به تنهایی در خودروهای ثابت یا در فضای بسته قرار نگیرند.
معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به مهم‌ترین راه‌کارهای پیشگیری از گرمازدگی گفت: حجاج توصیه‌های مدیران کاروان‌ها، پزشکان مجموعه و مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت را حتما در نظر داشته باشند. مصرف زیاد آب و کاهش نوشیدنی‌های قندی و کافئین‌دار، پوشیدن لباس مناسب و خودداری از فعالیت‌های سنگین در دمای بالا از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از مشکل‌ساز شدن گرما می‌توان در نظر داشت.
کولیوند با اشاره به اینکه گرمازدگی و غش در اثر گرما، دو بیماری خطرناک هستند که در صورت گرم شدن بیش‌ از حد رخ می‌دهند؛ عنوان کرد: وقتی که بدن زائر بسیار گرم شده باشد، گرمازدگی رخ می‌دهد و در این شرایط بدن شروع به از دست دادن آب یا نمک می‌کند. از علائم رایج گرمازدگی ضعف، احساس بی حالی و از هوش رفتن، سردرد، گرفتگی ماهیچه، احساس بیماری، عرق و تشنگی شدید است. در این شرایط وقتی که بدن دیگر قادر نباشد خودش را خنک کند، دمای بدن به طور خطرناکی بالا می‌رود. البته غش کردن در اثر گرما زیاد رخ نمی‌دهد ولی در صورت اتفاق افتادن بسیار خطرناک است.
وی گفت: غش کردن در اثر گرمازدگی حتما نیاز به درمان پزشکی دارد و در صورت درمان نشدن کامل، علائمی همچون گیجی، تشنج و کاهش سطح هوشیاری رخ می‌دهد. در صورتی که درمان‌های خنک کننده در مدت ۳۰ دقیقه جوابگو نباشد یا اینکه زائران با علائمی همچون کاهش سطح هوشیاری مواجه شدند، حتما باید زائر به مکان مناسبی انتقال داده شود.