برنامه صندوق برای خروج از بنگاه‌های کم‌بازده و ضررده

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه قصد این صندوق خروج از بنگاه های کم بازده و بخش هایی است که نمی توان در آن نقش آفرینی کرد، گفت: باید این حجم سرمایه گذاری به بخش های پرمنفعت اقتصادی منتقل شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود شهشهانی‌پور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه استفاده از مزیت های اقتصادی کشور باید مهمترین استراتژی صندوق های بازنشستگی در دولت دوازدهم باشد، اظهار داشت: در حال حاضر در صندوق بازنشستگی کشوری چندین شرکت و مجموعه اقتصادی کم بازده وجود دارد.
وی افزود: صندوق بازنشستگی در ۱۸۷ بخش اقتصادی، سرمایه گذاری کرده است که از این تعداد فقط در ۶۰ شرکت حق کنترل دارد که البته همه آنها نیز جزء بنگاه های با مزیت کشور نیست.
معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه قصد این صندوق خروج از بنگاه های کم بازده و بخش هایی است که نمی توان در آن نقش آفرینی کرد، گفت: باید این حجم سرمایه گذاری به بخش های پرمنفعت اقتصادی منتقل شود. در همین زمینه، چند شرکت موجود طی سه سال اخیر، ساماندهی شده و بازده بیشتری پیدا کردند که بهترین نمونه آن شرکت هواپیمایی آسمان است.
شهشهانی پور ادامه داد: شرکت هواپیمایی آسمان در گذشته ۹ هواپیمای فعال داشت، اما اکنون ۲۲ فروند هواپیما دارد. همچنین چندی پیش، قرارداد ورود ۳۰ فروند بوئینگ با فاینانس ۹۵ درصدی منعقد شد که قرارداد بسیار خوبی بود. علاوه بر این، قرارداد اجاره هفت فروند هواپیما با ایرباس نیز منعقد شده است. اکنون شرکت آسمان از وضعیت زیان‌ده خارج شده و به سوددهی رسیده است.
وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری هنوز چندین شرکت ضررده در اختیار دارد که از جمله آنها می توان به “آپادانا سرام” اشاره کرد، گفت: گروه کارشناسی در این شرکت مستقر شده و در حال تلاش هستند تا آپاداناسرام را از وضعیت زیان ده خارج کنند. دلیل مشکلات کنونی آپاداناسرام، رکود در بخش مسکن است.
معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، افزود: در مجموع شرکت های کم مزیت و کم بازده دسته‌بندی شده اند و برای آن ها برنامه ریزی جامعی صورت گرفته است.
شهشهانی پور درباره وضعیت ثبات صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفت: نسبت اعضای شاغل به بازنشسته در صندوق ۰.۹ است که وضعیت پایداری نیست؛ از سوی دیگر، این صندوق بیش از ۸۰ درصد به کمک‌های دولتی وابسته است. اخیرا مطالعه جامع و بسیار خوبی با یکی از بهترین مشاوران بین المللی انجام از سوی صندوق انجام شده و حتی اثرات تصمیمات اشتباه برای صندوق طی دوره های مختلف گذشته نیز بررسی شده است که به زودی از طریق هیات امنای صندوق در اختیار هیات دولت، مجلس و سایر مبادی ذیربط قرار می گیرد.