نقش دانشگاه در کاربردی شدن اکچوئری بیمه های بازنشستگی

آرش نصر اصفهانی، پژوهشگر اجتماعی، گفت: مساله سالمندی و به تبع آن صندوق های بازنشستگی، یکی از چالش های بسیار بزرگ پیش روی کشور است؛ به طوریکه تا سال ۱۳۹۹ باید یک سوم درآمد دولت صرف حقوق بازنشستگان شود که این یعنی، پس انداز دولت به صفر می رسد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، نصر اصفهانی در نشست «هم اندیشی پیرامون بازنشستگی و سالمندی» در موسسه پژوهشی جهاد دانشگاهی، بابیان اینکه سازمان جهانی کار روی ثبات و انسجام صندوق های بازنشستگی در کنار توزیع درآمد تاکید دارد، افزود: در این رویکرد، با انسجام لازم از تعارضات اجتماعی و نابرابری جلوگیری شده و بازنشستگی به یک مساله جمعی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: همه کشورها به خاطر تغییر جمعیت در نظام بازنشستگی با بحران مواجه اند و راهکار بانک جهانی حرکت به سوی بیمه های خصوصی و مدل های چندلایه بازنشستگی در کنار حمایت دولت است.
نصر اصفهانی با تاکید بر سالمندی فعال به عنوان یک دوره از زندگی، بیان داشت: باید به سیاست های فراگیر در زمینه اشتغال، آموزش و نگه داری بلند مدت بازنشستگان در فعالیت های داوطلبانه توجه شود تا با سالمندی فعال شاهد سلامت و مشارکت اجتماعی آنان در جامعه باشیم.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست، گفت: دانشگاه و رسانه باید با هم افزایی مطلوب، به کمک صندوق های بازنشستگی برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه سالمندی و بازنشستگی بیایند.
حامد شمس، وضع و اجرای ۲۸ قانون و مقررات بازنشستگی بدون در نظر گرفتن بار مالی آن‏ها، عدم حکمرانی خوب، خودداری از انجام اصلاحات در نظام بازنشستگی و پرداخت نشدن دیون دولت را از مهمترین مشکلات پیش روی صندوق های بازنشستگی عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی برای صندوق های بیمه گر اجتماعی در تمام دنیا بر اساس علم آکچوری انجام می شود؛ اما در ایران، صندوق های بازنشستگی قرابت کافی با این علم ندارند؛ از این رو دانشگاه در این زمینه می تواند نقش علمی مهمی را ایفا کند.
شمس بیان داشت: باتوجه به ضرورت اصلاحات سیستماتیک و پارامتریک در صندوق های بازنشستگی که ماهیت بین نسلی دارند، دانشگاه می تواند اولویت های پژوهشی خود را در این زمینه تنظیم و تدوین کرده و رسانه ها نیز اقدام به فرهنگ سازی برای تغییر نگرش مسولان و مردم نسبت به صندوق های بازنشستگی کند؛ چراکه مسأله بازنشستگی از سوی دولت ها جدی گرفته نشده و دولت ها صندوق ها را حیات خلوت خود تلقی می کنند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که دانشگاه و مراکز پژوهشی نسبت به وضعیت سالمندی و صندوق های بازنشستگی حساس نشوند و راهکارهای علمی ارائه ندهند، سردرگمی بزرگ در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابراین برای حل این بحران باید رسانه و دانشگاه با نگاه جامع در کنار حاکمیت قرار گیرند.

خبرنگار و عکاس: مینا شیروانی ناغانی