توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، شاه کلید حل بحران بیکاری

عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری گفت: توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دستی آن، نقش بنیادی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و محرومیت زدایی در کشور دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، کمال الدین پیرموذن در جریان بازدید از پروژه عظیم شرکت صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان، توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی را شاه کلید حل بحران بیکاری دانست و افزود: توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دستی آن، نقش بنیادی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و محرومیت زدایی در کشور دارد که در مناظره های انتخاباتی نیز به آن اشاره شد.
پیرموذن اظهار داشت: دست اندرکاران و مدیران صنایع پتروشیمی کشور باید با برگزاری سمینارهای مختلف و کاربردی به منظور جذب سرمایه گذاران و ارائه اطلاعات مورد نیاز به آنان و حمایت همه جانبه از آن ها، الگوسازی از کشورهای توسعه یافته و اشاعه آن در داخل کشور، تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، استفاده بهینه از ظرفیت های نصب شده، کمک به توسعه بازارهای صادراتی، رفع موانع کسب و کار مرتبط در کشور و … به این صنایع توجه کرده و آن ها را یاری دهند.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای اعلامی، حدود ۱۲ هزار واحد صنایع پایین دستی پتروشیمی، با ظرفیت ۴۵ میلیون تن در سال در کشور وجود دارد، گفت: این صنایع، عملاً به دلیل دشواری ها و موانع کسب و کار در ایران، قادر به تولید بیش از ۱۰ میلیون تن در سال نیستند.
پرموذن با اشاره ببه عمده ترین علل وضعیت موجود، تصریح کرد: براساس نظرات صاحبان این صنایع، افزایش هر ساله هزینه های تولید و کاهش سودآوری ناشی از نگهداشتن نرخ ارز، وجود تورم و رکود، دوگانه بودن نرخ ارز، بالا بودن تسهیلات بانکی، کاهش شدید نقدینگی شرکت های داخلی بدلیل نواسانات قیمت ارز، بالا بودن هزینه های اجتماعی شرکت ها در ایران و توقعات متعدد نهادها از تولیدکنندگان، تعدد قوانین و تبصره های آنها و عدم برخورداری واحدها از سیاست های حمایتی دولت مردان از جمله دلایل تولید اندک صنایع پایین دست پتروشیمی ها است.
عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تاکید کرد: قطعاً با رفع این موانع و سایر مشکلات موجود، می توان بدون صرف هیچ‏ گونه هزینه ای از خزانه کشور، ۳۵ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده در صنایع پایین دست را به کار گرفته و در جهت اشتغال زایی عمل کرد. همچنین در کنار این اقدامات، باید با حمایت مؤثر از احداث واحدهای جدید توسط سرمایه گذاران مجرب و اهلیت دار خارجی و داخلی، ظرفیت های شغلی جدید فراوانی برای جمعیت بیکار جوان کشور فراهم کرد.