صندوق بازنشستگی کشوری تاوان گذشته را می دهد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه مشکلات امروز صندوق ریشه در گذشته دارد، گفت: نهاد دولت و مجلس در گذشته ۲۸ تصمیم اشتباه گرفته است که دولت یازدهم و دوازدهم با مشکلات آنها مواجه شده اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود اسلامیان با بیان اینکه بحث صندوق‌های بازنشستگی از جهات مختلفی اهمیت دارد، افزود: در ۴۰ سال گذشته اگر با عقلانیت و تدبیر عمل کردیم، نتیجه آن را گرفتیم؛ در هر حوزه‌ای هم اگر بی‌تدبیری کردیم، قطعا باید خسارتش را بدهیم.
وی ادامه داد: در صندوق‌های بازنشستگی کشوری از آنجایی که مجموعه‌ای اقتصادی هستند و باید چارچوب‌های اقتصادی بر آنها حاکم باشد، این تدبیر اتخاذ نشد و اکنون به چالش تبدیل شده و در آینده این چالش بزرگتر خواهد شد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه با این فرض غلط که نیروها بازنشسته شوند تا بتوان اشتغال ایجاد کرد، نمی‌توان مشکل اشتغال را حل کرد، تاکید کرد:‌ اشتغال زمانی حل می‌شود که بستر کسب و کار در کشور، به گونه‌ای طراحی شود که سرمایه گذار داخلی و خارجی در کشور سرمایه‌گذاری کند.
اسلامیان اضافه کرد: خوشحال هستیم که مجلس شورای اسلامی و شخص رییس جمهور، بحث صندوق‌های بازنشستگی را به عنوان چالش پذیرفته‌اند چراکه وقتی این مساله را به عنوان چالش بپذیریم، به دنبال راه حل می‌رویم.
وی با بیان اینکه مشکلات امروز صندوق ریشه در گذشته دارد، گفت: ۲۸ تصمیم در نهاد دولت و مجلس در سال های گذشته به اشتباه گرفته شد که صندوق را اکنون با مشکل مواجه کرده است؛ در سال های اخیر نیز تصمیمات اشتباهی وجود داشت که مقاومت شد و در نهایت اجرایی نشد که یکی از آنها بازنشستگی پیش از موعد بود که توسط دولت و مجلس تصویب و ابلاغ شد اما از آنجایی که منابع مشخصی نداشت اجرا نشد یا طرح بازنشستگی زود هنگام زنان که در نهایت مجلس متقاعد شد این تصمیم، لطفی به بانوان نیست و به جز تحمیل هزینه های بالا به صندوق بازنشستگی کشوری و خسارت به بانوان، چیز دیگری ندارد.
اسلامیان تصریح کرد: محاسبات اکچوئری نشان می دهد که ۴۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت توسط دولت‌های قبل، به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل شده است. اینکه می‌گویند به صندوق‌های بازنشستگی از سوی دولت کمک شده در واقع بدهی‌های دولت به صندوق بوده که پرداخت کرده‌اند و مساعده و کمکی در کار نبوده است.

خبرنگار: محسن دلیلی
عکاس: رضا حسینی