تهیه طرح جامع برای پایدارسازی صندوق های بازنشستگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تلاش این وزارتخانه، برای تدوین طرحی جامع در مورد پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در همایش ملی گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تهران، گفت: براساس طرح جامع پایدارسازی صندوق های بازنشستگی، بهتر شدن وضعیت صندوق ها و بهبود وضعیت بازنشستگان هدف گذاری شده است. درباره بحران صندوق ها، معتقدم که پاک کردن صورت مساله، باعث کاهش قدرت خرید بازنشستگان شده است.
ربیعی ادامه داد: امروز در بحث امور مربوط به تامین معاش بازنشستگان، با چالش‌های جدی روبرو هستیم که امیدوارم بتوان این شرایط را مدیریت کرد.
وی در همین رابطه افزود: طرح جامعی برای پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی تدوین شده تا با مطرح شدن آن در هیات دولت، بهبود معیشت بازنشستگان و وضعیت صندوق‌ها دنبال شود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با یادآوری مناسبت ۲۵ ذی الحجه، روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفت: برای قشر بازنشسته تنها مساله مالی و حقوق مطرح نیست و نیاز داریم فرهنگ تکریم شان و منزلت و افزایش نقش آن ها در اداره کشور را نهادینه و پایه‌ریزی کنیم.
ربیعی افزود: وقتی صحبت از صندوق‌های بازنشستگی می‌شود، ذهن ها به سمت صندوق‌های کارپردازی می رود، در حالیکه تلاش شده در چندسال اخیر، این موضوع را نهادینه شود که صندوق‌ها محل زندگی اجتماعی بازنشستگان هستند. باید روزنی ایجاد شود تا بازنشسته‌ها مسیر زندگی اجتماعی و فرهنگی خود را ادامه دهند.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در بازنشستگان وجود دارد و می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد از رشد کشور را از طریق بازنشستگان دنبال کرد، اظهار داشت: ۷۰ درصد بازنشستگان کشور، سالمند محسوب نمی‌شوند و میانگین ورود به سن بازنشستگی در برخی صندوق‌ها ۴۸ سال است.در آینده نزدیک حداقل ۳۰ میلیون سالمند خواهیم داشت که نیاز است سیاست‌های مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.
ربیعی با اشاره به اینکه «هم خیلی راضی نیستم و هم خوشحالم»، گفت: بسیاری کارها باید انجام شود. عدم رضایتم برای این است که باید گام‌های بلندتری برداریم و خوشحالم که حداقل در این چهارسال توانستیم صورت مساله را بیان کرده و گام هایی هرچند کوچک برداریم. ۳۵ هزار میلیارد تومان بار مالی ناشی از کاهش قدرت بازنشستگان حاصل شده که طی دو سل اخیر توانستیم ۲۸۰۰ میلیارد تومان آن را جبران کنیم و هنوز راه درازی در پیش است.
ربیعی با بیان اینکه چهار سال گذشته سرمایه صندوق از ۸۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت: تصمیمات غلطی گرفته شده است؛ صندوق‌ها موجودات بی‌گناهی هستند؛ ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در ۵۰ سال گذشته، هزینه ای است که به صندوق های بازنشستگی تحمیل شده که همه این هزینه ناشی از تصمیمات اشتباه بوده که منابع مورد نیاز این تصمیمات و قوانینِ وضع شده، دیده نشده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در دولت یازدهم پرده از مساله صندوق‌ها برداشته شد و امروز مساله‌ها و راه‌حل‌های آن مشخص شده و امید است در دور دوم دولت، مساله‌ها حل شود.