پیشکسوتان از خانه امید گرگان می‌گویند

خانه امید گرگان با هدف ایجاد شرایط رفاهی و تفریحی برای گذران اوقات فراغت و بهره‌مندی از توانمندی بازنشستگان و افزایش مشارکت اجتماعی آنان یکی از فعال‌ترین خانه‌های امید کشور است. خانه امید گرگان متناسب با نیازهای بازنشستگان به بخش‌های مختلفی چون کافی‌شاپ، سالن ورزشی، کتابخانه و اتاق‌های اداری و خدمات پزشکی و آموزشی تقسیم شده است و به فعالیت‌های متنوعی نظیر آموزش شطرنج، رایانه، گروه سرود، حافظ‌خوانی، مشاوره حقوقی، کلاس‌های روان‌شناسی، و طب سنتی می‌پردازد و به مجموعه‌ای بزرگ برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان کشوری تبدیل شده است.
در سالن چندمنظوره خانه امید گرگان، ترکیبی از چند ورزش مختلف برای تقویت اندام بازنشستگان، با توجه به شرایط سنی و بدنی آنها، در حال اجراست. ازجمله این ورزش‌ها تمرینات یوگاست برای اصلاح و کشش عضلات، پیلاتس برای تقویت عضلات، و ایروبیک برای گرم کردن عضلات. با انجام این تمرین‌های ورزشی ساختار استخوان‌بندی بازنشستگانی که دچار زانودرد، پاهای پرانتزی، کمردرد و شانه‌های افتاده هستند تقویت و اصلاح می‌شود و مشکلات جسمانی آنها نیز تا حدودی بهبود می‌یابد.
زهرا حیدری، بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی، می‌گوید: «با ورود به برنامه‌های ورزشی و آموزشی خانه امید، تحول جسمی و روحی را در خودم احساس می‌کنم. در اینجا، ضمن رعایت تمام استانداردها، ورزش‌هایی متناسب با سن و بیماری‌های بازنشستگان آموزش داده می‌شود، به طوری که علاوه بر اصلاح آسیب‌های اسکلتی، منجر به ارتقای سلامتی، تحرک و نشاط در من شده است.» او همچنین ضمن ابراز خرسندی از اینکه محلی مانند خانه امید می‌تواند انگیزه زیستن و امکان گفتگو با همسالان را فراهم کند، می‌افزاید: «من با مراجعه به خانه امید می‌توانم همسالان خود را ببینم و همین به من انگیزه زیستن می‌دهد. تعطیل بودن خانه امید حتی برای یک روز من را مجبور به خانه‌نشینی می‌کند و واقعاً ناراحت‌کننده است؛ چراکه رفت‌وآمد به این مرکز و شرکت در کلاس‌های آن، انرژی مضاعفی برای ادامه زندگی به من می‌دهد و باعث دوری من از افسردگی و دستیابی به شادی و سرزندگی می‌شود.»
نرگس داداشی، بازنشسته آموزش‌وپرورش، نیز که به خانه امید گرگان رفت‌وآمد دارد، درباره ویژگی‌ها و کارکردهای خانه امید می‌گوید: «من مشکل دست‌درد، کمردرد، خشکی بدن و پاهای پرانتزی داشتم و مثل فلج‌ها شده بودم؛ اما از زمانی که به کلاس‌های ورزشی خانه امید آمدم، خیلی راضی هستم و مشکل پرانتزی بودن پاها، خشکی بدن و کمردردم بسیار بهتر شده و بدنم انعطاف‌پذیر شده است.» او در ادامه تأکید می‌کند: «برخی از حرکت‌های ورزشی را قبلاً نمی‌توانستم انجام دهم، اما با شرکت در کلاس‌های ورزشی خانه امید، می‌توانم حرکات ورزشی را به‌خوبی انجام دهم یا ورزش پیلاتس توانسته تا حد زیادی مشکلات عضلانی‌ام را برطرف کند.»
لیلی شهروز از بازنشستگان آموزش‌وپرورش است که پس از مرگ دختر جوانش از نظر روحی به‌هم‌ریخته بود و بدون استفاده از قرص آرام‌بخش نمی‌توانست بخوابد. او می‌گوید: «با مراجعه به خانه امید گرگان و شرکت در کلاس‌های آموزشی و اردوهای تفریحی خانه امید، از نظر روحی و جسمی تغییرات مثبتی در من ایجاد شده و خانواده‌ام هم بازخورد حضورم را در این کلاس‌ها و تأثیرات آن را احساس می‌کنند. وقتی تأثیر مثبت فعالیت‌های این مکان فرهنگی را دیدم، به سایر بازنشسته‌ها هم اطلاع دادم که به خانه امید مراجعه و در فعالیت‌های آن شرکت کنند.»
در خانه امید گرگان به بازنشستگانی که قصد مسافرت خارجی دارند، زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود. شهناز غلامی، که بازنشسته سازمان راه و شهرسازی است، می‌گوید: «من در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی و طب سنتی خانه امید شرکت می‌کنم. یادگیری زبان جدید کمک بسیار خوبی به تقویت حافظه‌ام کرده است. همچنین، حضور در خانه امید انگیزه شاد زیستن را به من می‌دهد. وقتی می‌دانم قرار است در کلاس‌های خانه امید حضور یایم، روحیه‌ام شادتر می‌شود. دورهمی با همسالان و سایر بازنشستگان و گپ‌وگفت با آنان به من امید به زندگی می‌دهد.»
شهربانو صمدلویی، بازنشسته آموزش‌وپرورش، نیز تعریف می‌کند: «پسرم را از دست داده بودم و افسردگی شدیدی داشتم، به گونه‌ای که خانواده‌ام نگران سلامتی‌ام بودند؛ اما با شرکت در کلاس‌های خانه امید روال زندگی‌ام تغییر کرد و حالا سرزنده شده‌ام.» او ادامه می‌ هد: «ما زنان تنهایی بودیم که فقط گوشه خانه مشغول خانه‌داری بودیم و جایی نمی‌توانستیم برویم. با آمدن به خانه امید و شرکت در تورهای گردشگری خانه امید و سفر به نقاط مختلف، روحیه‌مان برای ادامه زندگی و بانشاط بودن دوچندان شده است.»
معصومه بیگم مفیدی، مدیرعامل انجمن آلزایمر، که خود بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی است از اختصاص محلی در خانه امید برای فعالیت این انجمن ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «این انجمن مردم‌نهاد است و برنامه‌های آموزش و پیشگیری از آلزایمر را به بازنشستگان آموزش می‌دهد. به‌زودی همایش‌های فصلی آلزایمر را در خانه امید گرگان برای بازنشستگان برگزار خواهیم کرد.» او ادامه می‌دهد: «براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، قرار است در شهریورماه سال جاری، اولین همایش آلزایمر در سالن چندمنظوره خانه امید گرگان برای مراجعه‌کنندگان به خانه امید برگزار شود؛ اما برنامه اصلی انجمن آلزایمر انجام تست غربالگری است که از مهرماه امسال برای شناسایی بازنشستگان مستعد آلزایمر در خانه امید انجام می‌شود. همچنین تا پایان امسال حداقل شش کلاس آموزش آلزایمر برای بازنشستگان مراجعه‌کننده برگزار می‌شود.»
محبوبه خاکی، بازنشسته سازمان امور اقتصاد و دارایی که مسئول کتابخانه خانه امید بازنشستگان گرگان است، می‌گوید: «۲ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه‌های اجتماعی، هنر، تاریخ، جغرافیا، علوم طبیعی، روانشناسی، ادبیات، اقتصاد و کامپیوتر در این کتابخانه برای استفاده بازنشستگان وجود دارد.» او ادامه می‌دهد: «همانند سایر کتابخانه‌های کشور که برای کتابداری از روش دیویی استفاده می‌کنند، ما نیز از همین روش برای دسته‌بندی کتاب‌ها استفاده کردیم. به طور متوسط روزانه ۱۰ تا ۱۵ نفر از بازنشستگان به کتابخانه مراجعه می‌کنند، برخی از بازنشستگان و فرزندانشان نیز از سالن مطالعه استفاده می‌کنند و برخی هم کتاب را امانت می‌گیرند.»
خاکی با بیان اینکه هر بازنشسته مجاز است تا ۵ جلد کتاب را به امانت ببرد، ادامه می‌دهد: «مخزن کتابخانه باز است و فرد مراجعه‌کننده می‌تواند وارد مخزن شود و متناسب با اندیشه و نیاز خود، کتاب مورد نظرش را انتخاب کند و امانت بگیرد، اما باید در بازه زمانی ۱۵روزه کتاب امانتی را به کتابخانه برگرداند.» او یادآور می‌شود: «امور کتابخانه‌های استان گلستان در ارائه کتاب، مجله و نشریات و همچنین ملزومات دیگری مثل نرم‌افزار کتابداری و لوازم‌التحریر به کتابخانه خانه امید کمک کرده و در نشست‌های خود از بازنشستگان نیز دعوت می‌کند. انتظار ما از صندوق بازنشستگی کشوری تأمین تجهیزاتی مثل اسکنر، پرینتر، دستگاه پرس کارت و ارتقای سیستم کامپیوتر کتابخانه است.»
یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در خانه امید گرگان انجام می‌شود، برگزاری نشست‌های متعدد کانون‌های بازنشستگی است. سید علی‌اکبر میرحسینی، بازنشسته اداره پست، نیز با بیان اینکه وجود خانه امید باعث گردهم آمدن کانون‌های بازنشستگی استان گلستان شده است، می‌گوید: «مهم‌ترین کارکرد خانه امید گرگان انسجام‌بخشی به کانون‌های بازنشستگی است.» او ادامه می‌دهد: «نشست‌های ماهانه کانون‌های ۱۳گانه بازنشستگان کشوری استان گلستان در سالن اجتماعات خانه امید و با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود و در این سلسله نشست‌ها مدیریت صندوق استان نیز بهترین اطلاعات و گزارش‌ها را به کانون‌ها ارائه می‌دهد.»
میرحسینی می‌افزاید: «صندوق بازنشستگی کشوری در برنامه‌های آتی خود در نظر دارد برای کانون‌های بازنشستگی در خانه امید آموزش‌هایی را ارائه و برای آنها گواهی آموزشی صادر کند، به طوری که بازنشستگانی که موفق به دریافت مجوز فعالیت آموزشگاه‌های آزاد از سازمان فنی و حرفه‌ای شده‌اند، می‌توانند در خانه امید برای بازنشستگان و فرزندانشان کلاس‌های آموزشی با ۵۰ درصد تخفیف برگزار کنند.»
روح‌الله حسینی، بازنشسته آموزش‌وپرورش، که در کلاس‌های شطرنج، دارت و تنیس خانه امید شرکت می‌کند، تأکید دارد: «حضور در کلاس‌های ورزشی مثل شطرنج حافظه‌ام را تقویت کرده و باعث شده در المپیادها و مسابقات شطرنج شرکت ‌کنم. اما انتقادی که مطرح است اینکه در حال حاضر از وسایل شخصی استفاده می‌کنیم. انتظار می‌رود مسئولان امر امکانات و وسایل بازی شطرنج مثل صفحه و ساعت را در خانه امید فراهم کنند.»
وی یادآور شد: «پیش از آشنایی با خانه امید، در پارک‌های شهر سرگردان بودم و واقعاً افسرده شده بودم، اما با آمدن به خانه امید روحیه تازه‌ای گرفتم. حتی رفتار و برخوردم با خانواده، دوستان و اطرافیانم بهتر شده و این تأثیر مثبت را مدیون دورهمی‌هایی هستم که در خانه امید رقم خورده است.»

گزارش از مینا شیروانی ناغانی