خانه امیدواریِ موسپیدان مشهدی

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های شمال شرقی ایران به مرکزیّت مشهد است. واژه رضوی در نام این استان، به مقبره امام علی بن موسی الرضا (ع) در مرکز این استان اشاره دارد. خراسان رضوی از ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۱۶۴ دهستان تشکیل شده ‌است.
پارک نیلوفر آبی در غرب شهر مشهد میزبان موسپیدانی است که اوقات فراغت خود را در ضلع جنوبی این پارک، در خانه ای به نام امید پر می کنند. خانه امید در این پارک به پاتوقی صمیمی برای بازنشستگان تبدیل شده است که هر روز با مراجعه به این مکان فرهنگی از خانه نشینی دوری جسته و به فعالیت های فرهنگی می پردازند. این خانه، زیر ردیفی از درختان سپیدار و بید مجنون در محیطی مفرح و سرسبز، فضایی دلنشین و همراه با آرامش برای بازنشستگان فراهم کرده است. وجود چنین مکانِ زیبایی با انواع گونه های درختی، درختچه ای و گیاهی، گل های زیبا و رنگارنگ فصلی و دائمی در پارک نیلوفرهای آبی، غنیمت و تفرجگاهی منحصر به فرد برای سالمندان است. چمن کاری زیبا و انواع درختان بید مجنون، کاج، سپیدار، اقاقیا، گل های زیبا و رنگارنگ رُز، فضایی رویایی و تماشایی را برای مخاطبان آن رقم زده است. دقیقا روبروی خانه امید و در میانه پارک، گرداگرد حوض کاشیکاری شده را گل های رز قرمز و سفید مزین کرده است و صدای دلنشین آبِ فواره های رقصان در میان حوض، گوش بازنشستگان را می نوازد.
مکان یابی خانه امید مشهد از نظر جغرافیایی در مکانی است که از سر و صدا و ترافیک شهری و دیگر صداهای آزار دهنده به دور است و طراحی آن به گونه ای است که نشاط، افزایش روحیه مثبت و دوری از افسردگی و بیماری های روانی را برای بازنشستگان در بر دارد. در پارک نیلوفر آبی با طبیعتی زیبا، وسایل ورزشی، میز تنیس و نیمکت هایی برای نشستن، پاتوقی گرم برای گذران اوقات فراغت بازنشستگان کشوری و دیگر بازنشستگان فراهم شده تا در این محوطه دل انگیز و سرسبز استراحت کرده و با آرامش به زمزمه پرندگان گوش فرا دهند.
خانه امید مشهد منطبق بر شاخص هایی مبتنی بر ایجاد امنیت روحی و روانی و فضاهایی برای تامین آرامش روحی بازنشستگان طراحی شده است. بازنشستگان مشهدی پس از عبور از دو پله کم ارتفاع یا در صورت نیاز عبور از رمپ کناری، به راحتی به درِ ورودی خانه امید راه می یابند؛ قبل از ورود به خانه در سمت راست دستگاه خود پرداز جهت رفاه حال بازنشستگان و انجام امور مالی، تعبیه شده است.
سمت راست درِ ورودی خانه امید مشهد یک تابلوی اعلانات وجود دارد که قوانین، خبرها و سایر اطلاعیه های تور گردانی، کلاس های ورزشی، آموزشی، موسیقی، حافظ خوانی، تبلیغاتِ کارت منزلت و جلسات عیادت از بازنشستگان بیمار و جانباز و خانواده شهدا را به بازنشستگان انعکاس می دهد. میز پاسخگویی به ارباب رجوع بعد از این تابلو قرار دارد.
سالن مرکزی خانه که راهروهای ورودی و کافه تریا، غرفه های ایستگاه دارت بانوان و آقایان، بیمه آتیه سازان حافظ، آناتومی بدن، کلاس موسیقی، کلاس های آموزشی، اتاق مدیریت، سالن سمینار و نمایش فیلم، سالن ورزشی، اتاق پزشک، اتاق رایانه و کتابخانه به آن منتهی می شود با مبل های قرمز رنگ، فضایی برای ارتباط موثر و گپ و گفت بازنشستگان به وجود آورده است.
اتاق پزشک نیز برای انجام معاینات و اقدامات پزشکی مجهز به تخت بیمار، کمک های اولیه، گوشی پزشک و برخی داروهای ضروری است. در کتابخانه خانه امید، میز مطالعه، صندلی، مجلات علمی، روزنامه و قفسه های کتاب برای مطالعه بازنشستگان در نظر گرفته شده است؛ همچنین امکانات اطفاء حریق در کتابخانه و دیگر قسمت های خانه امید تعبیه شده است.

گزارش و عکس: مینا شیروانی ناغانی