نفت‌کش های ایران تحت پوشش بیمه‌های معتبر دنیا

جانشین رئیس منطقه شرکت ملی نفتکش ایران در منطقه خارگ اعلام کرد: کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران تحت پوشش بیمه P&I و بیمه‌های معتبر بین‌المللی موسوم به I.G.A قرار دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، مجید موسوی درباره وضعیت بیمه نفتکش‌های ایران، گفت: در زمان تحریم‌ها نفتکش‌های ایران از نظر بیمه دچار مشکل بودند اما در فضای پسابرجام مشکل بیمه نفتکش‌های ایرانی برطرف شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
موسوی تاکید کرد: هم اکنون کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران تحت پوشش بیمه P&I و بیمه‌های معتبر بین‌المللی موسوم به I.G.A قرار دارند که از کشورهایی مانند انگلیس، سوئد و نروژ اخذ شده است؛ ضمن اینکه از پوشش‌های بیمه کلوپ P&I کیش نیز استفاده می‌شود.
وی از امضای قرارداد همکاری برای تشکیل شرکت مشترک نوسازی ناوگان این شرکت نیز خبر داد و گفت: در راستای تقویت صنایع کشتی‌سازی داخلی شرکت ملی نفتکش ایران علاوه بر سفارشات گذشته، با سازمان گسترش نوسازی و صنایع و کشتیرانی جمهوری اسلامی قراردادی را برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرده است.
موسوی افزود: امیدواریم این قرارداد، نتایج و اثرات خوبی در زمینه ارتقا و توسعه صنعت ساخت و تعمیر کشتی های اقیانوس پیما در کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران حدود ۱۵ میلیون تن است، تصریح کرد: نوسازی ناوگان به عنوان یکی از اهداف برنامه استراتژیک شرکت ملی نفتکش درحال انجام است.
موسوی با اشاره به حمل نفت صادراتی کشور در دوران تحریم گفت: در زمان تحریم‌ها که هیچ کشتی خارجی اجازه ورود به بنادر ایران برای بارگیری نفت را نداشت شرکت ملی نفت ایران از کشتی‌های شرکت ملی نفتکش برای حمل نفت صادراتی ایران استفاده کرد به طوری که در آن زمان حدود ?? درصد ظرفیت ناوگان این شرکت در خدمت صنعت نفت کشور قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه بحران تحریم‌ها با حضور شرکت ملی نفتکش ایران پشت سر گذاشته شد، اظهار داشت: در آن زمان شرکت ملی نفت‌کش ایران به کمک شرکت ملی نفت آمد و اجازه نداد فرآیند صادرات نفت کشور حتی برای یک روز هم متوقف شود.
جانشین رئیس منطقه شرکت ملی نفتکش ایران در منطقه خارگ با بیان اینکه شرکت ملی نفتکش ایران قصد دارد مجددا سهم خود را از بازارهای بین المللی و اروپایی پس بگیرد، افزود: البته تامین نیازهای وزارت نفت نخستین اولویت شرکت ملی نفتکش است و دومین اولویت این شرکت، همکاری با شرکت‌های خارجی است.
موسوی با اشاره به از سرگیری تردد نفتکش‌های ایرانی به بازارهای اروپا گفت: پس از تحریم، راه نفتکش‌های ایران به بازارهای اروپا باز شد؛ البته کشورهای اروپایی هم برای همکاری با شرکت‌ ملی نفتکش ایران تمایل دارند.
موسوی در مورد مقاصد نفتکش‌های شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: با اجرایی شدن برجام، لغو تحریم‌ها و پس از حل شدن مشکلات بیمه، کلاس، پرچم و گواهینامه‌های بین‌المللی، تردد کشتی‌ها شرکت ملی نفتکش ایران به بنادر اروپایی از سرگرفته شده است. نخستین کشتی این شرکت در اولین سفر اروپایی خود، وارد بندر الجسیراس اسپانیا شد. پس از اسپانیا نیز دیگر بنادر اروپایی از جمله هلند جزء مقصدهای این شرکت قرار گرفت.
وی یادآور شد: هم اکنون ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران علاوه بر اروپا و مدیترانه، به بنادر کره‌جنوبی، چین، هند، تایوان، سنگاپور، اندونزی، امارات، لیبی، الجزایر، ترکیه، برخی کشورهای آمریکای لاتین (از جمله مکزیک) و… نیز تردد می کند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه سوخت مصرفی ناوگان ایران یکی از بهترین سوخت‌های جهان است، گفت: صد در صد سوخت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در داخل کشور تامین می‌شود.