افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر با چاقی و دیابت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد چاق و بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، ابراهیم اسفندیاری در گفت و گو با خبرگزاری مهر، اظهار داشت: علائم بیماری آلزایمر که از نظر علمی یک بیماری زوال عقل است، از سن ۵۰ سال به بالا نمایان می شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش تحرک فیزیکی و مطالعه در میان سالمندان که منجر به فراگیری و یادگیری و در نهایت رشد سلول های مغزی می شود، احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد، گفت: اگر سالمندان کمتر با مردم ارتباط داشته باشند یا فعالیت هایی در جهت رشد مغز انجام ندهند، مبتلا به فراموشی و در نهایت آلزایمر می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور و حرکت هرم جمعیتی به سمت پیری، شیوع آلزایمر بیش از گذشته افزایش یافته است.
اسفندیاری یادآور شد: ۵ درصد از مردم در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال، ۱۰ درصد در سنین ۷۰ تا ۸۰ سال و ۲۰ درصد نیز بین ۸۰ تا ۹۰ سال به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.
وی فعالیت فیزیکی و تحرک را یکی از مهم ترین عواملی دانست که می تواند افراد را از آلزایمر مصون نگه دارد و گفت: زنان، افراد چاق و بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.
وی با اشاره به اینکه زنان بعد از یائسگی و تغییر هورمون بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آلزایمر هستند، گفت: برای زنده نگهداشتن سلول های مغزی باید از مغز کار کشید و کاوشگری کرد؛ به طوری که با طی کردن فرآیند یادگیری، یک سلول مغزی جدید به وجود می آید.
اسفندیاری تصریح کرد: از سن ۲ تا ۴۰ سالگی سلول های مغزی با هر نوع یادگیری، رشد کرده و بزرگ می شوند؛ اما از ۴۰ سالگی به بعد، سلول های مغزی رو به زوال می روند؛ بنابراین، از این سن به بعد، باید تلاش شود تا نسبت به افزایش هر نوع یادگیری، ارتباط با مردم و فعالیت فیزیکی، سلول های مغزی جدید تولید شده و این سلول ها تقویت شود.
وی تاکید کرد: سلول های مغزی به کار خود حساس هستند و اگر عملکرد خود را از دست دهند، نابود می شوند.