ضرورت اصلاح بودجه عمومی کشور

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تاکید بر ضرورت اصلاح بودجه عمومی، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در کشور وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایسنا، جمشید انصاری، در دومین کنفرانس مدیریت منابع انسانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،گفت: یکی از مسائل مهم و ابرچالش ها در کشور وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است. توجیه اقتصادی ندارد که یک کارمند ۳۰ سال، ۲۵ درصد از حقوق خود را به این صندوق پرداخت کند و تمام عمر پس از بازنشستگی، بیش از ۱۰۰ درصد حقوق خود را دریافت کند.
انصاری با بیان اینکه چرا یک گروه مطالعاتی و مشاوره مدیریت ایرانی هنوز در کشور شکل نگرفته است، گفت: بیشتر تئوری‌ها به لحاظ بومی نبودن با نظام اداری‌ کشورمان سازگاری ندارند. انتظار داریم، گروه‌هایی شکل بگیرد که خدمات مشاوره‌ای مدیریتی به دولت عرضه کنند و از هیات علمی دانشگاه‌ها و با هسته دانشجویی تشکیل شده باشند. دولت نیز کمک می‌کند این شرکت‌ها شکل بگیرند.
انصاری، تصریح کرد: اگر این شرکت‌ها تاسیس شوند شاید بتوانیم پنج تا ۱۰ سال بعد، یک مکنزی ایرانی داشته باشیم تا برای مشکلات مدیریتی، راهکارهای مناسب و بومی ارائه کنند.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت اصلاح نظام اداری حرکت کنیم یک خواسته بیشتر وجود ندارد و آن کاهش هزینه است، گفت: در سال گذشته نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان عملکرد بودجه عمومی کشور بوده که ۲۰۸ هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های جاری دولت شده است. اگر این رویه ادامه یابد، دیگر منبع درآمدی برای عملیات‌های عمرانی وجود ندارد.
انصاری با اشاره به اینکه ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل در بخش‌های عمومی و خصوصی در کشور مشغول به کار هستند، گفت: از این تعداد ۳.۵ میلیون نفر در بخش عمومی اعم از دولتی، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی که ۱۵ درصد شاغلان را شامل می‌شوند، مشغول کار هستند.
وی با بیان اینکه از ۳.۵ میلیون نفر شاغل در بخش عمومی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارمند مستقیم دولت هستند، گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز در دیگر دستگاه‌ها کار می کنند؛ بنابراین کارمندان دولت ۱۰ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند که تأثیر بسزایی در تصمیمات مهم کشور دارند.