تعدد بیمه ها منجر به ایجاد بی عدالتی می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادغام صندوق های بازنشستگی گفت: در حوزه دولتی، تمام دستگاه ها و شرکت ها باید تابع یک بیمه درمان و بازنشستگی باشند، چراکه تعدد بیمه ها منجر به ایجاد بی عدالتی می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سید حسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با روزنامه عصر اقتصاد، اظهار داشت: دخالت دولت در صندوق های بازنشستگی از مشکلات پیش روی این صندوق ها است. بسیاری از صندوق های بازنشستگی، نهادهای عمومی غیردولتی هستند که متعلق به کارکنان یک مجموعه خاص بوده و شخصا تصمیم به برگزاری مجمع، تعیین اعضای هیات مدیره و درنهایت مدیرعامل می کنند.
وی افزود: اغلب شرکت های دولتی که به صندوق های بازنشستگی واگذار شده اند و آنهایی که در اختیار نهادهایی مانند سازمان تامین اجتماعی هستند، کماکان در حاکمیت دولت بوده و با مدیریت دولتی، بدون کارآمدی لازم اداره می شوند.
حسینی شاهرودی ادامه داد: صندوق های بازنشستگی به دلیل وابستگی به دولت ها تبدیل به حیات خلوتی برای آنها شده اند. دولت ها در زمان های مختلف به تعهدات خود نسبت به صندوق های بازنشستگی عمل نکرده اند و در نتیجه این صندوق ها مطالبات انباشته و کلان از دولت دارند که در نهایت منجر به کمبود نقدینگی صندوق های بازنشستگی شده است.
وی درخصوص راهکارهای نجات صندوق های بازنشستگی از بحران های موجود نیز گفت: مدیریت درست صندوق های بازنشستگی و همچنین پرداخت مطالبات آنها با سازوکارهای منطقی، راهکار مناسب برای خروج از بحران فعلی است.
حسینی شاهرودی افزود: مطالبات صندوق های بازنشستگی از جمله سازمان تامین اجتماعی، از دولت، باید طبق قانون برنامه ششم، به صفر برسد که البته بعید به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد.
وی با اشاره به رمز موفقیت صندوق های بازنشستگی، بیان کرد: شفاف سازی مالی، رمز موفقیت صندوق های بازنشستگی است. با توجه به مشکلات صندوق های بازنشستگی، دولت باید به عنوان نهاد ناظر، سیاست گذاری کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره خروج صندوق های بازنشستگی از بنگاهداری نیز گفت: صندوق های بازنشستگی باید با سازوکار متفاوت و مناسب به فعالیت اقتصادی برای جمع آوری منابع برای صاحبان سهام خود بپردازند.
حسینی شاهرودی در خصوص ادغام صندوق ها نیز تصریح کرد: در اینجا با دو موضوع بیمه های درمان و بازنشستگی روبه رو هستیم. در حوزه دولتی، تمام دستگاه ها و شرکت ها باید تابع یک بیمه درمان و بازنشستگی قرار گیرند، به دلیل اینکه تعدد بیمه ها منجر به ایجاد بی عدالتی شده است، اما در بخش خصوصی ادغام جایز نیست.
وی درخصوص منابع صندوق های بازنشستگی، گفت: بخشی از منابع صندوق های بازنشستگی، مطالبات آن ها از دولت است. اما متاسفانه این منابع به دلیل ناتوانی نهاد دولت در بازپرداخت آن ها، پایدار نیست. بخش دیگر منابع صندوق ها به منابع جاری که از طریق وصول حق بیمه افراد که توسط فرد و کارفرما پرداخت می شود، اختصاص دارد. باید از درآمدهای جاری صندوق های بازنشستگی حمایت کرده و دولت ها نباید در پرداخت بدهی خود به صندوق های بازنشستگی کوتاهی کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یاد آور شد: نباید صندوق های بازنشستگی با مشارکت بخش خصوصی درگیر تولید و صنعت شوند. باید منابع به صورت پایدار و ماهانه به حساب آنها واریز شود.