پگاه در میان ۹ صادرکننده ممتاز کشور

در همایش روز ملی صادرات که با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن اجلاس سران برگزار شد از ۹ صادر کننده ممتاز از جمله شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران (پگاه) تجلیل شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، در همایش گرامیداشت بیست و یکمین سال روز ملی صادرات که روز گذشته (شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، از شرکت‌های بازرگانی صنایع شیر ایران (پگاه)، خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دوستان، فرآب، ایران گلاب مرغوب، صنعتی داداش برادر شونیز، پاکسان، بازرگانی زعفران اسفدان، مجتمع صنایع لاستیک یزد و پتا اکسپرس (سهامی خاص) به عنوان ۹ صادر کننده ممتاز کشور توسط معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت تجلیل شد.
معاون اول رییس جمهور در این همایش تاکید کرد: حضور در بازارهای بین المللی نیازمند رقابت های جدی و افزایش بهره وری برای کاهش هزینه ها و بالا بردن کیفیت باید به طور جدی در دستور کار باشد.
اسحاق جهانگیری گفت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را از اتکاء به درآمد نفت کاهش داده و درآمدهای متنوعی را به آن وارد کنیم، آن درآمدی که می تواند جایگزین درآمد نفتی شده و اقتصاد را به سرمنزل مقصود برساند درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی و کالاهایی است که با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می شود.
وی افزود: باید درآمدهای اقتصادی متنوع و صادرات غیر نفتی را گسترش دهیم تا اقتصاد ما در برابر نوسانات ناشی از فشارهای بین المللی مقاوم شود.
جهانگیری با اشاره به ضرورت تقدیر و قدردانی از کسانی که در مسیر دشوار اقتصاد کشور و در راستای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش کرده اند، اظهار داشت: با تلاش فعالان اقتصادی میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری حدود ۴۷ میلیارد دلار است که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۵۰ میلیارد دلار برسد.
جهانگیری با بیان اینکه در سال جاری دو برابر ارزش درآمدهای نفتی توانسته ایم درآمد صادرات غیرنفتی داشته باشیم، افزود: توسعه فعالیت های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در کشور داشته به طوری که امروز در کشور حدود ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و بخش عمده ای از این شغل ها توسط فعالان اقتصادی ایجاد شده است.
وی خاطر نشان کرد: ما باید با افتخار از بخش خصوصی دفاع و حمایت کنیم چرا که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد کشور هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات باید موانع صادراتی را برداشته و دیوار مشوق ها را بالا ببریم، گفت: تبدیل بنگاه های تولیدی به بنگاه های صادراتی مهم ترین اهداف ماست و همزمان نوسازی، تولید و نوسازی صنعتی باید به طور جدی در دستور کار باشد.
محمد شریعتمداری، عامل اصلی عدم توسعه صادرات را نبود باور و عزم ملی برای جهش صادرات در بین فعالان اقتصادی و مردم برشمرد و افزود: فقدان باور و عزم ملی به اینکه صادرات تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور است، شکافی بین داشته ها و خواسته ها در عرصه تولید، تجارت و صادرات ایجاد کرده است.
شریعتمداری افزود: عامل دوم این است که ۹۵ درصد از واحدهای تولیدی در کشور «صادرات گرا» نیستند و از ۸۵ هزار واحد فعال ۸۱ هزار واحد آن ها واحد کوچک هستند که برای نوسازی آن ها باید قدم های بزرگی برداشته شود و نگاه به این واحدها باید جایگزین واردات باشد.
در همایش گرامیداشت بیست و یکمین سال روز ملی صادرات ۵۱ صادرکننده نمونه ملی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند که از شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از شرکت های صادر کننده نمونه ملی تجلیل شد. شرکت های مهندسی مشاور مهاب قدس، تولید و صادرات خشکبار مجتبی بناب، شرکت صنعتی گام اراک، گشت تور، جنرال مکانیک، داداش برادر (آیدین)، ایران ترانسفو، الکترونیک افزار آزما، گروه کارخانجات شیشه اردکان، شرکت خشکبار ایلیا گستر سیرجان، رنگدانه سیرجان، زرین غزال، مه پروتئین، گلسار فارس، سفال تاج، گروه مپنا، گروه صنعتی معدنی زرمهر مارلیک، زعفران بدیعی، باراد گستر الوند، تراکتور سازی ایران، معماران تجارت آفتاب، مهتا رنگ توس، گلسرای میلاد، زرین ترنج مهرو، صنعت پلاست آبیار، فرش قیطران طلایی کاشان، صنایع کاشی و سرامیک فرزاد، الیاف پلی استر ساینا دلیجان، آریا گستران چرم خاورمیانه، فروسیلیس ایران، پارس حیان (سهامی خاص)، سردخانه و مواد غذایی آریا سام، گروه صنعتی بوتان، صنایع ریخته گری پرلیت آسیا، بازرگانی سعید موسوی، مارگارین، موتوژن، سیمان هرمزگان، سیم و کابل ستاره یزد، پالایش قطران ذغالسنگ، آذر پاسیلو، پتروشیمی پردیس، آریوژن فارمد، تونل سد آریانا، بازرگانی احمد پورعلی، موننکو ایران، موکت نگین مشهد، لوله گستر خادمی، سمیران سلامت و شرکت تعاونی چند منظوره عام نوید نور ۵۰ صادر کننده نمونه ملی بودند که در این مراسم از آن ها تقدیر شد.