مقابله با آلزایمر با ویروس موزاییک خیار

دانشمندان انگلیسی با انجام تحقیقات روی «ویروس موزائیک خیار» اعلام کردند که ساخت واکسنی از این ویروس می تواند در درمان آلزایمر، آلرژی و پسوریازیس مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از روزنامه ایران، ویروس موزائیک خیار از جمله ویروس های بیماری زای گیاهی است که محققان با تغییراتی روی این ویروس و تهیه واکسن و آزمایش آن روی موش های آزمایشگاهی، به نتایج باورنکردنی دست یافته اند.
محققان دانشگاه آکسفورد می گویند: با تزریق این واکسن، بیماری هایی چون پسوریازیس که نوعی بیماری پوستی است و همچنین آلرژی در موش ها درمان شده است؛ همچنین آن ها امیدوارند این واکسن بتواند بر آلزایمر نیز تاثیر گذار باشد.
در بیماری آلزایمر پروتئینی به نام «بتا آمیلوئید» در مغز انباشته می شود که باعث آسیب مغزی شده و به کاهش عملکرد شناختی منجر می شود. نتایج مطالعات قبلی که در آنها آنتی بادی هایی علیه بتا آمیلوئید به بیماران تزریق شد، ثمر بخش نبود؛ اما نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که واکسن های پیشگیرانه می تواند یک شیوه درمانی حتی قبل از آشکار شدن بالینی بیماری باشند.
با این حال محققان انگلیسی که نتیجه تحقیق خود را در نشریه Nature Vaccine منتشر کردند، می گویند بررسی اثر بخشی مناسب این واکسن هنوز به آزمایش های بیشتر نیاز دارد.