برگزاری دومین دوره آموزشی آلزایمر برای بازنشستگان کشوری همدان

دومین دوره آموزشی آلزایمر ویژه بازنشستگان کشوری استان همدان با حضور ۲۷۰ نفر از پیشکسوتان، روسای کانون های بازنشستگی و جمعی از مسوولان استانی در محل سالن اجتماعات خانه معلم همدان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایکنا، غلامرضا سیفی مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در استان همدان در این دوره آموزشی، اظهار داشت: این صندوق در نظر دارد برای ارائه خدمات هر چه بهتر به بازنشستگان تحت پوشش خود، ۴ برنامه آموزشی شامل آلزایمر، مهارت های فنی و حرفه ای، ورزش و تندرستی را برگزار کند.
وی افزود: آلزایمر یک معضل اجتماعی است که جوان و مسن نمی‌شناسد و تنها در کشور ما رایج نیست، بلکه در سراسر دنیا افراد به این بیماری مبتلا می شوند.
سیفی با بیان اینکه آلزایمر درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با رعایت موارد بهداشتی و پزشکی رشد آن را کاهش داد، گفت: بر همین اساس، همایش آموزشی آلزایمر، برای افزایش اطلاعات بازنشستگان کشوری در خصوص این بیماری برگزار شده است.
سید نصرت الله میرمعینی، روانشناس نیز در همایش آموزشی آلزایمر گفت: آلزایمر واقعیت جامعه است و گریزی از آن نیست و بیشتر در افراد مسن قابل رویت است. با گذشت ۶۵ سال از زندگی انسان، اندک اندک قوای ذهنی او کاهش یافته و سلول‌های مغز به خوبی گذشته، توانایی انجام فعالیت را ندارند که همین امر می تواند بر عواطف، افکار و رفتار فرد نیز اثرگذار باشد.
یک متخصص مغز و اعصاب نیز با بیان اینکه ۵ تا ۱۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال، دچار بیماری آلزایمر می‌شوند، گفت: بیماری آلزایمر مشکلی است که تمام جهان با آن مواجه است و تاکنون داروی قطعی برای درمان آن وجود ندارد.
علی‌اکبر رضایی با اشاره به اینکه نخستین علایم این بیماری ایجاد فراموشی‌های کوتاه‌مدت است، ادامه داد: این بیماری به تدریج و به مرور زمان افزایش می یابد و تخریب در قشر مغز را ایجاد می‌کند.
رضایی با بیان اینکه در سال جاری ۷۰۰ هزار نفر در ایران دچار آلزایمر شده‌اند، گفت: عوامل خطرساز این بیماری شامل سن بالای ۶۰ سال، سابقه خانوادگی، سکته مغزی، ضربه شدید به سر، بیماری‌های عروق کرونری و کمبود فعالیت‌های فکری و استرس‌های روانی است.
وی در خصوص مراحل بیماری آلزایمر در افراد جامعه، تصریح کرد: در مرحله نخست، دو تا چهار سال ظهور تدریجی این بیماری است و دو تا ۱۰ سال نیز ظهور علایم آلزایمر است که نیاز به همراهی دارد و در مرحله نهایی و وضعیت وخیم بیماری، ظهور فراموشی و ناتوانی از انجام کار اتفاق می افتد.
رضایی با بیان اینکه بیماری آلزایمر شاخه ای از زوال عقلی است و آنچه بیشتر در جامعه رواج دارد آلزایمر نیست بلکه افسردگی است، گفت: در کشورهای پیشرفته ۲۰ درصد از جامعه افسرده هستند؛ اما متاسفانه در جامعه کنونی که ما در آن زندگی می‌کنیم، بیماری های روحی و افسردگی بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه براساس اعلام جهانی ۵۶ میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند، اظهار داشت: طبق آمارهای جهانی، هر ۵۶ ثانیه یک نفر در دنیا و در ایران هر هشت دقیقه یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود که متاسفانه تا سال ۲۰۵۰ این جمعیت به سه برابر جمعیت فعلی افزایش خواهد یافت.