ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری از آلزایمر در کردستان

مدیر صندوق بازنشستگان کشوری استان کردستان، گفت: رسالت این صندوق علاوه بر پرداخت حقوق به بازنشستگان تحت پوشش، اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری فارس، محمد احمدی در دوره علمی و آموزشی پیشگیری از آلزایمر، اظهار داشت: رسالت صندوق علاوه بر پرداخت حقوق و اهدای وام به بازنشستگان تحت پوشش، اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در قالب برگزاری دوره‌های علمی و آموزشی آلزایمر، ورزش، تغذیه، مهارت‌آموزی و شناخت بازنشستگان نخبه است.
وی با بیان اینکه جوامع امروزی به دو بخش روبنایی یعنی «فرهنگ» و زیربنایی یعنی «اقتصاد» تقسیم می‌شود، افزود: اگر فقط به بخش زیربنایی جامعه و اقتصاد توجه خود را معطوف کنیم، بخش روبنایی که همان جنبه‌های فرهنگی است از دست می‌رود؛ هدف صندوق بازنشستگی کشوری هدایت بازنشستگان به سمت برنامه‌های فرهنگی در راستای حرمت نهادن به آن ها است.
احمدی، هدف از تشکیل انجمن آلزایمر در صندوق بازنشستگی کشوری را شناسایی بازنشستگان مبتلا به آلزایمر، آموزش مراقبت‌های ویژه این بیماری در راستای پیشگیری از آن و توجه به بُعد فرهنگی زندگی بازنشستگان عنوان کرد و گفت: اگر اکنون نسبت به ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه اقدام شود، علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی از نظر بهداشت اجتماعی و روانی خانواده نیز قدم‌های مثبتی برای افزایش دانش جامعه نسبت به بیماری آلزایمر و کاهش ابتلا به آن در آینده بر خواهیم داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این همایش، ورزش، نوشیدن مایعات، اجتناب از خوردن نوشیدنی‌های الکلی و استفاده از ادویه کاری و زردچوبه را در به تاخیر انداختن روند بیماری آلزایمر موثر دانست و گفت: آلزایمر یا دمانس ناشی از پیری، اختلالات عملکرد مغزی مزمن و پیشرونده است که با فشار شدید بر حافظه، شناخت و توانایی فرد در انجام فعالیت‌های مراقبت از خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نازیلا علیایی، با بیان اینکه دلایل کاملا ناشناخته ای برای ابتلا به این بیماری وجود دارد، افزود: در جریان این بیماری، مغز کوچک و سلول‌های مغزی فاسد شده و در نهایت مغز عملکرد اصلی خود را از دست می‌دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به علائم و نشانه‌های بیماری آلزایمر اشاره کرد و گفت: اختلال حافظه، اختلال در انجام وظایف روزمره، گم کردن زمان و مکان، اختلال در گفتار و قضاوت، تفکر، تغییر خلق و خو، جابه جا گذاشتن وسایل، از دست دادن یا کاهش انگیزه زندگی، تغیرات شخصیتی از جمله علائم ابتلا به بیماری آلزایمر است.
علیایی با تاکید بر اینکه مدیریت استرس در پیشگیری از بیماری آلزایمر نقش چشمگیری دارد، گفت: با انجام تمرینات فکری، حل کردن جدول، مطالعه و بازی‌های فکری، فرد سالمند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرد.
سفیر انجمن آلزایمر ایران در کردستان نیز گفت: انجمن آلزایمر ایران تاکنون از تعداد زیادی بیماران مبتلا به آلزایمر حمایت کرده است. همچنین در زمینه ارتقاء میزان دانش و آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن فعالیت کرده است.
بهجت احسن، در دوره علمی، آموزشی پیشگیری از بیماری آلزایمر، اظهار داشت: صندوق بازنشستگی کشوری به منظور تکریم بازنشستگان تحت پوشش خود در سال‌های اخیر، برنامه‌هایی با محوریت پیشگیری از بیماری آلزایمر، بهبود تغذیه و مهارت‌آموزی، کارآفرینی و ورزش سالمندان و بازنشستگان برگزار کرده و سفیرانی را آموزش داده است.
وی با بیان اینکه درصد زیادی از جمعیت کشور ایران را افراد سالمند تشکیل می‌دهند، افزود: جمعیت ایران در حال پیر شدن است و سالمندان با افزایش ابتلاء به بیماری‌های مزمن، انزوا و نبود حمایت‌های اجتماعی مناسب، روبرو هستند.
احسن، اظهار داشت: بار مراقبتی این بیماری، چالش بزرگی برای اقتصاد، بهداشت و آینده جوامع بشری است و هزینه سرسام‌آوری به دولت ها و خانواده‌ها تحمیل می‌کند.
وی اظهار امیدواری کرد: با تدوین سند جامع ملی دمانس در ایران و با توجه به پیام فوری انجمن جهانی آلزایمر و ضرورت توجه به رویکرد جهانی در زمینه بحران دمانس و آلزایمر، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های ذیربط، هرچه سریعتر زمینه اطلاع‌رسانی، کاهش عوامل خطرساز، تشخیص، مراقبت، درمان و حمایت از مبتلایان فراهم شود.