خراسان رضوی پیشتاز نگاه تخصصی به خانه های امید

دو خانه امید نیشابور و مشهد در استان خراسان رضوی فعالیت های فرهنگی خود را به طور تخصصی، بر ورزش و موسیقی متمرکز کرده اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جامعه شناسان ایجاد همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى جامعه را ناشى از عواملى چون اعتقادات و احساسات مشترک و تعادل و هماهنگى میان باورها و ارزش ها مى دانند. از جمله عوامل تقویت کننده همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى، تفاهم، همدلى و نوع‏دوستى است. از این رو، تلاش برای ارتقای کیفی نشاط و امید در زندگی بازنشستگان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، ایجاد تعامل، تفاهم و همبستگی میان بازنشستگان دستگاه های گوناگون و جلب مشارکت فعالانه بازنشستگان به منظور حضور در برنامه های گوناگون در خانه های امید صورت می گیرد.
همچنین کوشش برای افزایش سطح آگاهی افکار عمومی درباره موضوعات دوران بازنشستگی و سالمندی، برگزاری دوره های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای بازنشستگان، برقراری دیدار و ارتباط بازنشستگان به منظور تبادل تجربه های بازنشستگان در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله اهداف ساختاری خانه های امید در سراسر کشور است.
مدیر اجرایی خانه امید نیشابور با بیان اینکه خانه امید نیشابور در ضلع شمالی پارک دانشجو در شمال غربی شهر واقع شده است، گفت: محور اصلی فعالیت های این خانه بیشتر ورزشی است، ورزش های یوگا، تنیس روی میز، والیبال و دارت در روزهای مختلف هفته برای بانوان و آقایان بازنشسته برگزار می شود؛ به طوری که هر بازنشسته در طول هفته، دوبار برای شرکت در کلاس های ورزشی به خانه امید نیشابور مراجعه می کند.
وی ادامه داد: برای ورزش والیبال نیز هفته ای دوشب، دو باشگاه ورزشی از سوی آموزش و پرورش رایگان به استفاده بازنشستگان اختصاص یافته است. تیم های کوهنوردی بانوان بازنشسته روزهای پنج شنبه و آقایان بازنشسته روزهای سه شنبه ها از طرف خانه امید به کوهنوردی می روند.
علی اکبر کیانوش، با اشاره به مشارکت ۲۴ بازنشسته نیشابوری در جشنواره ورزشی بازنشستگان افزود: از این تعداد بازنشسته ورزشکار ۱۳ نفر مقام استانی در رشته های دارت، تنیس روی میز و شنا کسب کردند و صاحب سه مدال طلا شدند و به مسابقات کشوری اعزام شدند.
مدیر اجرایی خانه امید نیشابور اظهار داشت: کلاس آموزشی زبان انگلیسی در دو قسمت مقدماتی و پیشرفته یکشنبه و دوشنبه، کلاس کامپیوتر مقدماتی و اینترنت روزهای دوشنبه و پنج شنبه، کلاس تغذیه و کلاس روان شناسی دو هفته ای یکبار برای بازنشستگان نیشابوری در خانه امید برگزار می شود؛ مدرس و مشاور روان شناسی برای برگزاری این دوره ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی تامین می شود.
وی بیان داشت: یکی دیگر از فعالیت های خانه امید همکاری و تلاش برای طرح “در خانه نمانیم” است. برگزاری تورهای گردشگری درون استانی و برون استانی از جمله اجزای این طرح است که مورد استقبال بازنشستگان واقع شده، تا حدی که از ابتدای شروع طرح تاکنون، دو هزار بازنشسته نیشابوری از این تورها استفاده کرده اند.
کیانوش با بیان اینکه مبدا بیشتر سفرها را شرکت پرشین گلف در استان تهران انجام می دهد، تصریح کرد: این نحوه تورگردانی بارمالی اضافی برای بازنشستگان دارد؛ چراکه باید از مشهد عازم تهران شوند و بعد از آنجا به تورهای مسافرتی کربلا و کیش بروند. اگر این پروازها برای اهالی خراسان از مشهد صورت گیرد، بهتر و به صرفه تر است.
وی بیان داشت: کتابخانه خانه امید نیشابور حدود دو هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دارد و ماهانه ۴۶۰ بازنشسته برای مطالعه یا امانت گرفتن کتاب به آن مراجعه می کنند. در روزهای فرد بانوان و روزهای زوج نیز آقایان بازنشسته از کتابخانه استفاده می کنند.
کیانوش با اشاره به اجرای طرح سلامت با استفاده از پزشکان متخصص در خانه امید نیشابور، گفت: یک پزشک بازنشسته، هفته ای دو روز در خانه امید، برای ویزیت رایگان بازنشستگان و خانواده ایشان حضور دارد. همچنین با پزشک بینایی سنجی، شنوایی سنجی، داخلی، قلب، اورولوژی و مجاری ادرار، پوست و زیبایی نیز قراردادهایی با ۵۰ دصد تخفیف و با داندانپزشکی با ۳۵ درصد تخفیف، منعقد شده است.
مدیر اجرایی خانه امید نیشابور بیان داشت: در خانه امید نیشابور برای بازنشستگان کارت عضویت صادر شده که تاکنون ۲۴۰۰ بازنشسته عضو خانه امید شده اند. همچنین سیستم پیامکی برای اطلاع رسانی برنامه های مختلف خانه امید، به بازنشستگان عضو راه اندازی شده است.
کیانوش افزود: قرارداد آموزش موسیقی در یکی از غرفه های خانه امید برای بازنشستگان منعقد شده است. با این روش به دنبال بهانه ای برای جمع کردن بازنشستگان هستیم تا با شادی دور هم جمع شده و از آلزایمر و افسردگی آن ها جلوگیری کنیم.
وی گفت: معتقدم گوش دادن به موسیقی و استفاده از طنز برای خنداندن و بهتر شدن حال بازنشستگان بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل، به شخصی که سایر بازنشستگان را بخنداند و شاد کند جایزه تعلق می گیرد چون تا زمانی که با شادمانی در کنار هم هستیم احساس جوانی می کنیم و جوان تر می شویم.

گزارش و عکس: مینا شیروانی ناغانی