سالمندی جمعیت در کشورهای توسعه یافته بیشتر است

سالمندی جمعیت یک واقعیت جهانی است که درکشورهای صنعتی به دلیل سرعت بیشتر نسبت به سایر کشورها به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی (ISSA)، در بسیاری از اقتصادهای درحال توسعه، روند سالمندی جمعیت آغاز شده که این روند در این کشورها نسبت به سایرکشورها، با سرعت بیشتری پیش می رود.
برای اطمینان از پایداری مالی نظام بیمه های اجتماعی و رفع نیازهای تمامی مردم در جوامع سالمند، نظام های بیمه های اجتماعی ملی باید نقش حمایتی خود را با سرمایه گذاری در سلامت، اشتغال و توانمندسازی برجسته تر کنند که این اقدام نیازمند هماهنگی بیشتر بین این گونه نظام هاست که با انجام اقدامات مناسب، مردم را در طول زندگی محافظت و پشتیبانی می کنند.
سازمان های عضو اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی، تحولات جمعیتی را به عنوان یک چالش اصلی درنظر می گیرند. تحولات جمعیتی در ۶۱ درصد کشورهای جهان، ۷۹ درصد در منطقه آفریقا، ۷۱ درصد در منطقه آمریکا، ۷۰ درصد در منطقه اروپا و ۵۵ درصد در منطقه آسیا واقیانوسیه، جزء اصلی ترین چالش ها مورد توجه قرار گرفته است.
براساس پژوهش های صورت گرفته، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی سالمند می شود، به این ترتیب که سهم جهانی افراد بالای ۶۰ سال از ۱۱.۷ درصد به ۲۱.۱ درصد افزایش می یابد و پیش بینی شده است که در فاصله زمانی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ میلادی، تعداد افراد بالای ۸۰ سال، سه برابر خواهد شد. از سوی دیگر، ساختار جمعیتی سالمندان نیز با افزایش مستمر سن افراد بالای ۸۰ سال، درحال تغییر است که این روند در مناطق کمتر توسعه یافته، سریعتر رخ می دهد.
میانگین امید به زندگی جهانی در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، حداقل ۵ سال افزایش یافته است. جمعیت جهان در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷.۳ بیلیون نفر گزارش شده که پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰ میلادی، به ۸.۵ بیلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ بیلیون نفر و در سال ۲۱۰۰ به ۱۱.۳ بیلیون نفر افزایش پیدا کند.
تعداد افراد بالای ۶۰ سال در سراسر جهان در سال ۲۰۱۵، ۹۰۱ میلیون نفر بوده است؛ درحالی که این میزان در سال ۲۰۵۰ به ۲.۱ بیلیون نفر خواهد رسید.
درحال حاضر، ۶۶ درصد از سالمندان درکشورهای درحال توسعه زندگی می کنند که این رقم تا سال ۲۰۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.
امروزه وابستگی سالمندان نیز درحال افزایش است به گونه ای که نرخ وابستگی سالمندان نسبت به جمعیت شاغل ۱۵ تا ۶۴ ساله افزایش یافته است. این نرخ در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۸ درصد بوده و تخمین زده شده است که این نرخ در سال ۲۰۵۰ به ۵۱ درصد برسد.
همچنین هزینه های عمومی سالمندان در زمینه بازنشستگی و سلامت در سال ۲۰۱۵ درکشورهای توسعه یافته ۱۶.۴ و در کشورهای درحال توسعه ۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی بوده که پیش بینی شده میزان این هزینه ها در سال ۲۰۵۰ درکشورهای توسعه یافته ۲۱.۴ و درکشورهای درحال توسعه به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی برسد و در سال ۲۱۰۰ نیز این هزینه ها در کشورهای توسعه یافته ۲۴.۸ و در کشورهای درحال توسعه ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد
منبع: www.issa.int