مجلس از پاسخ وزیر کار قانع شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از مجموع ۲۶۴ شرکتی که در سامانه کُدال سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است، ۲۲۱ شرکت معادل ۸۲ درصد، شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سوال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت عدم اجرای بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در این وزارتخانه، در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال پورابراهیمی، گفت: من همواره از شفافیت و مبارزه با فساد استقبال کردم و سه ماه بعد از رای اعتماد نیز چندین بار در صحن مجلس و کمیسیون های مختلف پاسخگو بودم.
علی ربیعی ادامه داد: یکی از برنامه های من در وزارتخانه، اصلاح صندوق های بازنشستگی، شفاف سازی، دخیل کردن شرکای اجتماعی و صاحب حقوق بود و امروز خود را موظف به اجرای آن ها می دانم. شاید در اجرای این امور با بروز خطا مواجه باشیم، اما راهکارهای مبارزه با فساد را در پیش گرفتیم و در این زمینه بخش نامه های مختلفی صادر شد و با دیوان محاسبات، اطلاعات سپاه، دادستانی و نیروهای بازرسی همکاری نزدیکی صورت گرفت.
وی اظهار داشت: استقرار هوش تجاری در شستا، تشکیل کمیته حسابرسان داخلی در تمام شرکت ها و کمیته صیانت در شرکت های تابعه از جمله تلاش های انجام شده در این زمینه است؛ اما در این میان ماهیت اجتماعی وزارت کار از سوی برخی نمایندگان مجلس نادیده گرفته می شود.
ربیعی بابیان اینکه زیر مجموعه بنگاه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنگاه های تحمیلی و زیان ده بودند، افزود: با این حال هیچ کارگری از این بنگاه ها اخراج نشد و آن ها را ساماندهی کردیم.
ربیعی با بیان اینکه ۷۰ درصد شرکت های زیر مجموعه وزراتخانه، سهامدار بورس هستند و نهادهای خیریه ربطی به وزارت کار ندارند، گفت: در راستای مبارزه با فساد، سیستم اطلاعات جامع راه اندازی شد که امروز الگوی بانک هاست.
وی تاکید کرد: زیرساخت های بورس در سال ۱۳۹۳ آماده نبود، اما اطلاعات مکتوب شد؛ برخی شرکت های ورشکسته و بدون مدیریت نیز آماده سازی و وارد بورس شد. ۱۰ سال حسابرسی در شرکت ها صورت نگرفته بود، اما هم اکنون هیچ شرکتی در زیرمجموعه این وزارتخانه نیست که حسابرسی نشده باشد و خارج از کُدال باشد.
وی تاکید کرد: برنامه خروج از بنگاه های زیان ده را که بزرگتر از برنامه کُدال است برای مبارزه با فساد ارائه شده تا ۱۶۶ بنگاه را بتوانیم از زیر مجموعه وزارتخانه خارج کنیم؛ چراکه برنامه خروج از بنگاه داری راهکار اصلی شفاف سازی است.
سوال نماینده کرمان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت. پس از اظهارات پورابراهیمی و توضیحات وزیر کار، این سوال به دلیل قانع نشدن پورابراهیمی به رای مجلس گذاشته شد که در نهایت نمایندگان با ۸۷ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر، اعلام کردند که از پاسخ وزیر قانع شدند.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی
عکس: خبرگزاری خانه ملت