استراتژی های راهبردی صندوق بازنشستگی کشوری در بورس اعلام شد

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام استراتژی های این صندوق در بورس گفت: ارزش سبد سهام این هلدینگ در ۷ ماهه نخست امسال ۱۷ درصد رشد داشته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سایت بورس۲۴، محمود طهماسبی، گفت: ارزش روز دارایی های صندوق بازنشستگی کشوری در خرداد ماه ۹۵ در حدود ۸۶ هزار میلیارد ریال بود که این میزان در پایان سال ۹۵ به حدود ۹۵ هزار میلیارد ریال رسیده که رشدی معادل ۱۰ درصدی دارد. این میزان با احتساب سود نقدی حاصل شده، رشد ۲۰ درصدی پرتفولیوی صندوق را نشان می دهد.
طهماسبی ادامه داد: پرتفوی بورسی صندوق در هفت ماهه ابتدای سال جاری نیز از ۹۵ هزار میلیارد ریال به ۱۰۱ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است و به همراه سود نقدی دریافتی بازدهی ۱۷ درصدی را برای صندوق ایجاد کرده است.
وی با اشاره به علل رشد بازدهی صندوق و افزایش ارزش روز دارایی آن، گفت: تمام اتفاقاتی که در پرتفوی صندوق رخ داده است ناشی از برنامه ریزی ها و استراتژی هایی بوده که این مجموعه در راه افزایش بازده دارایی ها، عملیاتی کرده است و تا حدی هم شرایط بازار در پیشبرد این برنامه ها نقش داشته، چرا که هیچ فرد حرفه ای در بازار نمی تواند بگوید که در یک بازار کاملا منفی می توان افزایش بازده داشت.
طهماسبی در خصوص نوع برنامه ریزی های انجام شده نیز اظهار داشت: اولین کار برای رسیدن به اهداف تعریف شده دسته بندی پرتفوی مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری بود. براین اساس، بخشی از سهام موجود در پرتفوی از جمله پتروشیمی جم، گروه توسعه ملی، بیمه ملت و چند سهم دیگر که اثر بالایی در پرتفوی صندوق داشتند در گروه سهام استراتژیک دسته بندی شدند و برنامه های اصلی بازارگردانی بر آن ها متمرکز شد.
مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و امور سهام صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص سایر گروه های این دسته بندی نیز گفت: گروه دیگری از سهام صندوق مانند بیمه البرز، بیمه دانا، ایران خوردو و برخی پتروشیمی ها که ارزش بالایی داشتند، اما یا سهام استراتژیک نبودند یا سود نقدی بالایی نداشتند، در گروه دوم جای گرفتند و گروه سوم نیز شامل سایر سهامی بود که به صورت خُرد در پرتفوی صندوق جای داشتند.
وی ادامه داد: در این دسته بندی ها مسائل مهمی وجود داشت؛ از جمله این که اولویت صندوق این بود که نقدینگی زیادی برای حمایت از سهام استفاده نشود و هیچ سهمی هم در مسیر رشد، درگیر مسائل حاشیه ای نشود.
طهماسبی گفت: عمده تمرکز هلدینگ مالی به گروه اول مربوط بود که مشکلات معاملاتی بالایی داشت که به هر ترتیب برای رسیدن به هدف گذاری های انجام شده، تلاش های زیادی صورت گرفت و در نهایت به نتیجه مورد نظر رسید.
طهماسبی با بیان اینکه مرحله بعدی تاسیس صندوق بازارگردانی بود، گفت: با توجه به اینکه نباید منابع زیادی درگیر خرید سهام می شد، با همکاری شرکت های تامین سرمایه، تاسیس صندوق های بازارگردانی مورد توجه قرار کرفت و در اولین قدم، به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط صندوق های بازارگردانی حدود ۲۴۰ میلیون سهام از بازار خریداری شد که موجب رشد سهام صندوق به صورت تدریجی شد.
وی با بیان اینکه یکی از اولویت های هلدینگ مالی، عدم رشد یکباره سهام و دوری از سفته بازی بود، اظهار داشت: تمامی معاملات این صندوق به صورت الگوریتمی انجام می شود که نشان دهنده نگاه برنامه ریزی شده به عملیات پرتفوی گردانی آن است.
طهماسبی ادامه داد: در خصوص سایر سهام نیز صندوق هایی از جمله صندوق بیمه ملت ایجاد شد که مجوز تاسیس آن اخذ و سرمایه آن نیز پرداخت شد؛ ضمن اینکه معاملات الگوریتم آن بزودی آغاز می شود.
وی تصریح کرد: در همین راستا، صندوق جم نیز در حال دریافت مجوز های لازم است. کفش ملی هم با توجه به ارزش سهام و شناوری پایین، با کسب مجوز برای شناور سازی سهم از صندوق، در حال آماده سازی معاملات الگوریتم است و به زودی با راه اندازی این معاملات، شناورسازی آن انجام خواهد شد که همین امر به افزایش ارزش سهام کمک شایانی می کند.
طهماسبی گفت: در مورد سهام دسته دوم نیز مهم این بود که اگر صندوق بازنشستگی کشوری در سهامی دارای کرسی هیات مدیره نیست یا در زنجیره شرکت دارای صندوق استراتژیک نباشد، حتما باید از نظر سود تقسیمی، ارزش نگهداری داشته باشد. به همین دلیل در گروه دوم یا به سمت کسب کرسی یا فروش آن ها گام برداشته می شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه برخی از سهام موجود ارزش استراتژیک نداشت یا با وجود ارزشمند بودن، سود تقسیمی مناسبی نداشت، خروج از آن ها در دستور کار قرار دارد تا با فروش این نوع سهام، وجه حاصل از آن در سهام استراتژیک صندوق یا سهام با سود نقدی بالا سرمایه گذاری شود.
طهماسبی گفت: در دسته سوم نیز فروش و تبدیل به نقد شدن سهام در بهترین زمان ممکن، از جمله سیاست های هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری است.