کفش ملی مجری تولید کفش سلامت شد/ سالمندان در اولویت

تفاهم نامه همکاری تولید انبوه کفش سلامت برای شهروندان ایرانی بین مدیرعامل گروه صنعتی ملی و رییس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران امضا شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از گروه صنعتی ملی، برای نخستین بار در کشور با امضای تفاهم نامه تولید کفش سلامت، همکاری صنعت و دانشگاه به صورت جدی و عملی اجرایی می شود. علی شالباف، مدیرعامل گروه صنعتی ملی در آیین امضای تفاهم نامه تولید کفش سلامت، همکاری بخش صنعت و دانشگاه را مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: سال هاست با تولید و توزیع کفش های بی کیفیت و غیر استاندارد به پای ایرانیان جفا شده و اکنون مشکلات پا و مسائل سلامت مربوط به آن گریبانگیر بخش بزرگی از جامعه ایرانی است.
شالباف با تاکید بر سابقه ۶۰ ساله کفش ملی و نفوذ آن در جامعه ایرانی، گفت: این گروه صنعتی ضمن احساس مسوولیت، به عنوان یک مسوولیت اجتماعی در حوزه آنتروپومتری یا شناخت ساختار پا وارد شده و توجه به بیومکانیک پای ایرانیان برای استفاده از کفش هایی که مطابق با نیاز مردم این جغرافیا طراحی شده باشد را مورد توجه جدی قرار داده است.
وی در ادامه گفت: همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و گروه صنعتی ملی برای تولید و عرضه انبوه مدل های ویژه کفش و قالب های خاص پای ایرانیان در سنین و جنسیت های مختلف یک اتفاق تازه و مهم در این صنعت محسوب می شود.
شالباف با یادآوری اینکه گروه صنعتی ملی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری است، گفت: یکی از رسالت های این مجموعه، خدمت به بازنشستگان و سالمندان به عنوان اعضای محترم و زحمت کش کشور است. حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بازنشستگان کشور تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند که با احتساب خانواده های این عزیزان، بخش بزرگی از جامعه هدف، به شدت نیازمند استفاده از کفش های استاندارد هستند.
وی اضافه کرد: به همین دلیل، عرضه کفش های سلامت با توجه به ویژگی های پای افراد سالمند، یکی از اصلی ترین اولویت های کفش ملی در این طرح خواهد بود.
اسماعیل ابراهیمی، رییس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز درباره لزوم عرضه گسترده کفش سلامت در اقصی نقاط کشور، گفت: در علم پزشکی مشخص شده شروع بسیاری از بیماری ها از پای انسان است و یک ناراحتی حرکتی می تواند گاهی تمام اندام های بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی تصریح کرد: متاسفانه اکثر مردم ایران از مشکلات پای خود و تاثیر سوء آن بر روی سایر بیماری ها مطلع نیستند و رابطه کفش خوب و سلامت بدن چندان جدی گرفته نمی شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی مشکلات پا می تواند همه اعضای بدن را درگیر کند، گفت: می خواهیم کفشی بسازیم که نتیجه آن درمان بسیاری از سردردها و کمردردهای افراد باشد. در یک زنجیره حرکتی، استفاده از کفش های مناسب قطعا می تواند درمانی برای برخی سردردهای مزمن یا کمردردهای طولانی باشد.
وی همچنین گفت: پای ایرانی ها از گونه موسوم به یونانی است، یعنی انگشت دوم پا بلندتر از شست است؛ ضمن اینکه متاتارس دو یا همان دومین استخوان بلند کف پا در ایرانیان گاه بلند تر از متاتارس یک است و همین موضوع باید در طراحی قالب کفش مورد دقت قرار گیرد.
رییس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه پا به خودی خود تمایل به ناسازگاری دارد، گفت: این کفش است که باید خود را با پا سازگار کند و در این مسیر چون عمده ایرانی ها به دلایل ژنتیکی و همچنین به دلیل استفاده از کفش های نامناسب پاهای خوبی ندارند، لازم است کفش هایی طراحی شود که خود را با پای مردم ایران وفق دهد.
ابراهیمی با تاکید بر ظرفیت های گروه صنعتی کفش ملی برای ایجاد تحول در کفش ایرانی، گفت: کفش ملی بسیار مورد توجه بوده و برندهای دیگر بعد از آن به بازار عرضه شدند، اما هیچ کدام جای کفش ملی را نگرفتند، اکنون نیز برای اجرای این رسالت کفش ملی نشان بی بدیل است که امیدواریم بتوانیم این هنر ملی کفش را که در کفش ملی وجود داشت دوباره به جامعه برگردانیم.