ضرورت تربیت متخصصان حوزه سالمندی

مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره وری سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۲۵ سال پیش، کشور نیاز به تربیت متخصص کودکان داشت، اما برای ۲۵ سال آینده نیاز به تربیت متخصصان طب سالمندی، بهداشت سالمندی و پرستاران سالمندی داریم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی دادگری در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، با بیان اینکه برای حفظ سلامت جمعیت سالمند باید نیروی انسانی تربیت کرد، افزود: تربیت نیروی متخصص در حوزه سالمندی در وزارت بهداشت آغاز شده است؛ اگر ۲۵ سال پیش در کشور نیاز به تربیت متخصص کودکان بود، برای ۲۵ سال آینده نیاز به تربیت متخصصان طب سالمندی، بهداشت سالمندی و پرستاران سالمندی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این رشته ها اکنون در چندین دانشگاه ایران تدریس می شود، تصریح کرد: شاید در حوزه بهداشت به این موضوع پرداخته شده باشد، اما برای مسائل اجتماعی سالمندان باید فکر اساسی شود. همچنین در برنامه درسی پرستاران که تا پایان امسال اعلام می شود، با انجام بازنگری، بسیاری مباحث اجتماعی در پرستاری سالمندی گنجانده شده تا پرستار بداند با سالمند چگونه رفتار کند که او نیز در جامعه سالم زندگی کند.
دادگری خاطرنشان کرد: برای حفظ پویایی سالمندان در جامعه باید شرایط برای حضور و فعالیت آنان در بیرون از منزل فراهم شود؛ بنابراین باید شهری دوستدار سالمند داشته باشیم که در آن سالمندان بتوانند به راحتی از خانه بیرون آمده و کارهای روزمره خود را بدون نیاز به دیگران انجام دهند تا زمینه برای سوء استفاده افراد سودجو نیز فراهم نشود.
عضو شورای تدوین سند ملی سالمندی کشور یادآور شد: امروزه در جوامع پیشرفته، عنوان «شهروند ارشد» را برای تکریم سالمندان درنظر می گیرند تا به خود باور داشته باشند که هنوز هم نقش پررنگی در جامعه ایفا می کنند.