بیشترین جمعیت سالمند شرق آسیا در چین و تایلند

کشور تایلند به همراه کشور چین، بیشترین سهم سالمندان درکشورهای درحال توسعه در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه را دارند و انتظار می رود که تا سال ۲۰۴۰، بالاترین میزان سالمندان را داشته باشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، براساس مطالعه جدید بانک جهانی،گسترش نقش های سازمان های اداری محلی (LAO) و داوطلبان درمانی روستایی (VHVs) درکشور تایلند می تواند با ارتقاء سطح بهداشتی، درمانی و اجتماعی، شکاف های درمانی سالمندان را از میان ببرند.
تعداد سالمندان کشور تایلندکه از افزایش مشکلات درمانی رنج می برند روز به روز افزایش می یابند به گونه ای که با گذشت زمان، جمعیت آنها از ظرفیت خدمات درمانی آن کشور به ویژه در مناطق فقیر روستایی، فراتر خواهد رفت.
کشور تایلند با رسیدگی به اصلاحات پیش رو می تواند به پوشش های گسترده ای از نظام های تأمین اجتماعی، نظام های درمانی بلندمدت و حمایت های مالی مناسب ِسالمندان دست یابد و اطمینان حاصل کند که هزینه های عمومی، پایدار باقی می ماند.
در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰ درصد از جمعیت تایلند، ۶۵ سال یا بیشتر بودند و پیش بینی شده که تا سال ۲۰۴۰، بیش از یک چهارم جمعیت تایلندی یعنی ۱۷ میلیون نفر، بیش از ۶۵ سال خواهند داشت. اخیراً کشور تایلند به همراه کشور چین، بیشترین سهم سالمندان درکشورهای درحال توسعه در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه را دارند و انتظار می رود که تا سال ۲۰۴۰، بالاترین میزان سالمندان را داشته باشد.
درحالی که همه شهروندان تایلندی از سال ۲۰۰۲ تحت پوشش بیمه های درمانی قرار داده شده اند، این گزارش نشان می دهدکه بسیاری از سالمندان در استفاده از خدمات درمانی با چالش هایی مواجه هستند. یکی از چالش های اصلی سالمندان تایلندی این است که آنها به خویشاوندان خود متکی هستند تا آنها را به مراکز بهداشتی و درمانی ببرند. این وضعیت ویژه در سالمندان تهیدستی که بالای ۸۰ سال سن دارند و در مناطق روستایی زندگی می کنند، بیشتر دیده می شود.
در فاصله سنی ۵۵ تا ۶۵ سال، اغلب افراد می توانند به طور مستقل از تسهیلات درمانی بهره مند شوند اما با افزایش سن، این افراد ازنظر شرایط جسمانی ضعیف تر شده و نمی توانند به طور مستقل از تسهیلات درمانی استفاده کنند. هنگامی که افراد مسن به دیگران وابسته می شوند نیاز دارند تا آنها را به مراکز درمانی ببرند که در این صورت استفاده از خدمات درمانی کاهش می یابد که این روند در میان سالمندان تهیدست مناطق روستایی و کسانی که با فرزندان خود زندگی نمی کنند، بیشتر مشاهده می شود.
براساس این گزارش، سالمندان مناطق روستایی در دسترسی به خدمات درمانی با موانع متعددی مواجه هستند که مهمترین مانع دسترسی به خدمات درمانی در میان سالمندان مناطق روستایی، فقدان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و مقرون به صرفه است. آنها باید علاوه بر پرداخت هزینه های حمل و نقل برای رسیدن به بیمارستانها، هزینه های غذا و مسکن خود را نیز بپردازند.
در این زمینه، دولت تایلند اقدامات مناسبی انجام داده و خدمات بازدید از منازل سالمندان توسط متخصصان درمانی را گسترش داده و حمل و نقل سالمندان به مراکز بهداشتی و درمانی را تسهیل کرده است. همچنین، داوطلبان درمانی در روستاها از سلامت سالمندان حمایت می کنند و اقدامات ویژه ای نظیر بازدید از منازل سالمندان و برگزاری جلسات آموزشی سلامت و فعالیت های فیزیکی انجام می دهند.
سازمان های اداری محلی تایلند نیز نقش مهمی در ارتقای دسترسی به خدمات درمانی برای سالمندان جوامع روستایی دارند که ازجمله آن می توان به ارائه کمک های اضطراری درمانی و فعالیت های ارتقای سلامت سالمندان در جوامع ضعیف تر اشاره کرد.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد
منبع: www.worldbank.org