توجه به ارتقای کیفیت سالمندی در کردستان

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان با بیان اینکه ارتقای کیفیت زندگی سالمندی در ایران ضرورت دارد، گفت: جمعیت سالمند با انزوا، کم توانی و بیماری های مزمن مواجه و نیازمند توجه ویژه است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمد احمدی در «نخستین دوره آموزش تغذیه سالم برای سالمندان» که در محل سالن همایش بیمارستان بعثت سنندج، برگزار شد، اظهار داشت: تغذیه سالم، نیاز و ضرورت اصلی دوران سالمندی است. تغذیه از دو جنبه جهانی و منطقه ای قابل بررسی است. همچنین از نظر مفاهیم جامعه شناسی، تغذیه سالم یک مفهوم یا اصل مسلم پنداشته شده و در هر منطقه و کشوری تغذیه و خوراکی های خاص آن منطقه وجود دارد.
وی تصریح کرد: خوراک مرسوم هر منطقه که میراث گذشتگان آن منطقه است، معمولا با توجه به شرایط فرهنگی و جغرافیایی متفاوت بوده و خواص و ویژگی های خاصی دارند که می تواند برای افراد حتی در دوران سالمندی مناسب باشد.
وی با اشاره به ساخت خانه امید بازنشستگان در استان های مختلف، تاکید کرد: خانه امید یکی از مطالبات بازنشستگان است که مورد توجه صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد. در استان کردستان نیز با موافقت های اولیه، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ساخت خانه امید برای بازنشستگان این استان در شهر سنندج باشیم.
احمدی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در راستای وظیفه اجتماعی خود در بسیاری از حوزه ها از جمله تغذیه سالم، پیشگیری از آلزایمر، مهارت آموزی، ورزش و تندرستی و دیگر زمینه ها فعالیت آموزشی دارد و تلاش شده به بازنشستگان تحت پوشش آموزش ها و آگاهی های لازم ارائه شود.
سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در استان کردستان یادآور شد: این مدیریت آماده دریافت و بررسی ایده ها، طرح ها و نظرات بازنشستگان در حوزه های مختلف است تا ظرفیت های موجود استفاده کند.
محمدصالح هژیر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این دوره آموزشی با بیان اینکه از روند سالمندی نمی توان پیشگیری کرد، گفت: حفظ سلامتی در سنین سالمندی به عادت ها و شیوه زندگی افراد در طول زندگی بستگی دارد. سالمندی یک بیماری نیست، بلکه یک پدیده طبیعی برای انسان است.
هژیر تاکید کرد: توجه به تغذیه سالمندان، برای حفظ سلامت جسمانی آن ها و جلوگیری از بروز بیماری های مزمن و عوارض سوء تغذیه بسیار اهمیت دارد. مراحل تغذیه سالم شامل شناخت اصول تغذیه و مواد غذایی، خرید و انتخاب مواد غذایی، نگهداری در منزل، چگونگی آماده سازی و پخت آن و در نهایت شناخت عادات غذایی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در عادت غذایی خانواده های امروز، غذاهای سنتی و محلی حذف و غذاهای فست فودی و انواع پیتزا جایگزین آن شده است، گفت: با نگاهی به عادت های غذایی کشورهایی مثل ژاپن، در می یابیم که آنها فرهنگ غذایی خود را حفظ کرده و سالم ترند که متاسفانه در کشور ما چنین نیست.
هژیر یادآور شد: یا وجود اینکه ایران در تولید ۲۵ نوع محصول باغی در دنیا مقام اول تا دهم را دارد، اما مصرف میوه و سبزی در کشور ما کمتر از میزان استاندارد است.
وی اظهار داشت: با افزایش سن، مشکلات جسمی افزایش می یابد، به همین دلیل بررسی مستمر وضعیت سلامت و تغذیه سالمندان ضروی است. در این دوران میزان آب بدن یکی از مهم ترین نیازهای تغذیه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین عادت به تغذیه بدون برنامه، نخوردن صبحانه، کاهش وعده های غذایی روزانه، تغییر سبک زندگی، بی تحرکی و استفاده زیاد از وسایل نقلیه از جمله عوامل بیماری زا و به خصوص چاقی در دوران سالمندی است.
هژیر همچنین گفت: یک تغذیه سالم می تواند شامل روزی ۲ لیوان شیر، ۱۰۰ گرم سبزی خام و ۴۰۰ گرم میوه باشد. به هرحال، بیماری ها، یک شبه پدیدار نمی شود و طی سال ها بر اثر سبک زندگی و عادت های غذایی نامناسب بوجود می آیند.

خبر و عکس: حمید غریبی، روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان