مصمم به پایدارسازی صندوق های بازنشستگی هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید با انجام اصلاحات پارامتریک و سیستماتیک و همچنین تامین منابع مالی، به سمت پایدارسازی صندوق های بازنشستگی حرکت کنیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در برنامه «صبح بخیر ایران» با تشریح گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در حوزه این وزارتخانه، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگ ترین وزارت اجتماعی کشور است تا جایی که جنبه اقتصادی این وزارتخانه نیز اجتماعی محسوب می شود.
ربیعی «پایدارسازی صندوق های بازنشستگی» را اولویت بسیار مهم برای وزارت رفاه عنوان کرد و گفت : سیاست های غلط در گذشته منجر به اشتباهاتی در سیاست های حمایتی و بیمه ای شد به گونه ای که به عنوان مثال، در سفره تامین اجتماعی تعداد زیادی افراد جدید مهمان شدند، بدون آن که منابع مالی آن ها تامین شده باشد.
وی ادامه داد: به این ترتیب و به مرور، سیاست گذاران با تفکر حمایت از مردم، سال های کار را نیز کاهش دادند در حالیکه این نوع سیاست شبیه چاه آبی بود که از آن سال ها برداشت شود بدون اینکه درباره خشک شدن آن هم فکر شود.
ربیعی با تاکید بر اینکه با کاسته شدن سال های کار، صندوق ها به وضعیت کنونی دچار شدند، گفت: در بهترین صندوق بازنشستگی یعنی تامین اجتماعی ۶ نفر کار می کنند و یک نفر بازنشسته است در حالیکه نسبت شاغل به بازنشسته در سایر صندوق ها بسیار نامناسب است.
وی خاطر نشان کرد: در مطالعات انجام شده مشخص شد که تنها در صندوق بازنشستگی کشوری در طول ۵۰ سال گذشته تصمیماتی برای این صندوق گرفته شده که بار مالی آن به نرخ امروز ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است.
ربیعی با بیان اینکه موضوع صندوق های بازنشستگی به یک مساله مهم در کشور تبدیل شده است، گفت: نوع محاسبات بیمه ای درباره وضعیت صندوق ها بسیار پیچیده است و کشورهایی مانند فرانسه و یونان نیز با آن درگیر هستند.
وی تاکید کرد: با انجام اصلاحات پارامتریک و سیستماتیک و همچنین تامین منابع مالی، باید به سمت پایدارسازی صندوق های بازنشستگی حرکت کنیم که این امر نیازمند اجرای برنامه ۲۰ ساله است که این برنامه آغاز شده است.
ربیعی با اشاره به تلاش های انجام شده برای بهبود حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: متوسط تورم همواره برای افراد ضعیف تر جامعه محسوس تر است، به همین دلیل نیز افزایش قدرت خرید به عنوان یک سیاست و استراتژی در این وزارتخانه دنبال می شود.
وی تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده، نمی توان به یک باره دستمزدها را دو برابر افزایش داد؛ چرا که چنین ظرفیت و امکانی وجود ندارد و چنین شیوه هایی اصولاً به هم ریختگی کل اقتصاد کشور را به دنبال دارد. به همین دلیل در دولت یازدهم تلاش شد تا شیب افزایشی تورم، عکس شده و همواره حقوق بر تورم پیشی گیرد.
ربیعی با اشاره به اجرای طرح پلکانی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: درسال های گذشته برای بهبود حقوق بازنشستگان بیش از تورم و متناسب سازی حقوق و همچنین اجرای مدل پلکانی برای افزایش حداقل حقوق ها بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح تخصیص داده شد.
وی افزود: امسال نیز یک هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر در همین زمینه تخصیص داده شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در گذشته صندوق های بازنشستگی به صندوق های کارپردازی تبدیل شده بودند، تصریح کرد: تلاش وزارت رفاه تبدیل صندوق های بازنشستگی به صندوق هایی برای زندگی اجتماعی بازنشستگان است و به همین دلیل نیز سعی کردیم در شهرهای بزرگ خانه های امید ساخته شود که تعداد این خانه ها هر سال در حال افزایش است.
ربیعی همچنین از پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان وام ضروری به ۳۰۰ هزار نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد و افزود: براین اساس قرار است به هر متقاضی براساس قرعه کشی انجام شده، چهار میلیون تومان در ۱۲ مرحله پرداخت شود. تدابیری نیز برای پرداخت وام به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه های سفر برای بازنشستگان کشوری امسال نیز دنبال می شود، گفت: فرصت سفر برای بازنشستگان اندک است و حتی یک حرکت کوچک و یک سفر نیز در زندگی بازنشستگان اثرگذار است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر شش میلیون ایرانی بیمه بازنشستگی ندارند، تاکید کرد: رئیس جمهور و بنده نگران این افراد هستیم و به همین دلیل نیز وزارت رفاه به دنبال اجرای برنامه ای برای ایجاد دوران سالمندی بدون معلولیت و سالم است.