صندوق های بیمه ای باید توانمند شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی تلویزیونی به مناسبت روز مجلس، با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی تاکید کرد: صندوق های بازنشستگی و بیمه ای در کشور باید توانمند شوند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایلنا، علی لاریجانی، گفت: متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی دارای مشکلاتی هستند که شاید بهترین وضعیت را سازمان تامین اجتماعی داشته باشد؛ اما باز هم این صندوق با مشکلاتی مواجه است، بنابراین از موضوعات مهم کشور، مساله صندوق‌های بازنشستگی است که آتیه مردم به آن بستگی دارد.
وی افزود: صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیشترین پوشش را بین صندوق های بازنشستگی در کشور دارد و کارگران عزیز و اعضای تحت پوشش این صندوق که با دست‌رنج خود حق بیمه می‌دهند، آینده مطمئن و خوبی می‌خواهند.
لاریجانی با بیان اینکه دولت تا منابعی در اختیار این صندوق ها قرار داده است، تاکید کرد: متاسفانه دولت‌های قبل از این منابع استفاده کرده و مشکلاتی را به وجود آوردند که بدهکاری به صندوق تامین اجتماعی یا تخصیص ندان منابع لازم به این صندوق از جمله مشکلات است.
لاریجانی افزود: در حال حاضر ۶۰ هزارمیلیارد تومان بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و تعداد زیادی از بازنشستگان تاکید دارند که پرداختی آنها نسبت به شاغلین متفاوت است؛ این موضوع صحت دارد. در قانون برنامه نیز گفته شده که باید متعادل‌سازی صورت گیرد و باید صندوق‌ها سرپا شده و توانمندی پیدا کنند.
وی اظهار داشت: در این زمینه جلساتی برگزار شد تا مشخص شود چگونه می‌توان صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را توانمند کرد. یکی از معضلات صندوق‌ها این است که واحدهای تولیدی ریز و درشتی به عنوان بدهی دولت به آنها داده شده که سود چندانی هم نداشتند. دستور اخیر رئیس‌جمهور نیز در همین راستا بود تا موسسات و بنگاه‌های اقتصادی که درآمدزا نیستند، به مردم واگذار شوند و دلیلی هم ندارد که آنها فربه شده اما سودآوری نداشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در پتروشیمی سرمایه‌گذاری سودآوری شود، اما اینکه همه امور با یکدیگر مخلوط شود، نتیجه‌ای جز وضعیت فعلی نخواهد داشت. از این رو باید بدهی‌ها به نحوی تامین شود که صندوق‌ها سرمایه اولیه برای حل مسائل بازنشستگی را داشته باشند. پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها هم این است که با کمک دولت این موضوع به صورت طرح در مجلس مطرح شود تا بتوان مشکل وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را رفع کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف موضوع صندوق ها تا دو سال آینده، گفت: این موضوع علاوه بر تامین اجتماعی شامل صندوق‌های لشکری و کشوری نیز می‌شود. البته مشکل صندوق‌های لشکری بیشتر است؛ به همین دلیل از وزارت دفاع خواسته شده که طرحی به مجلس ارائه دهد و در مرکز پژوهش‌ها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته تا مساله صندوق‌ها حل شود.