نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در دوری از آلزایمر

رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND می تواند ریسک ابتلا به اختلال شناختی را کاهش دهد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری مهر، زوال عقل یا دمانس یکی از خطرناک ترین و ناراحت کننده ترین شرایطی است که هر فردی می تواند در طول زندگی با آن مواجه شود. زوال عقل یک اختلال مزمن یا پایدار در فرآیندهای مغزی است که ناشی از بیماری یا آسیب به مغز بوده و علائم آن شامل اختلالات حافظه، تغییرات شخصیتی و استدلال معیوب است.
طبق گزارشات قبلی، حدود ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هرساله حدود ۱۰ میلیون مورد جدید از این بیماری تشخیص داده می شود؛ به این ترتیب در هر ۳ ثانیه یک نفر مبتلا به زوال عقل می شود.
براساس گزارش های تازه محققان، تغییر رژیم غذایی و مصرف سبزیجات پربرگ و سبز نظیر اسفناج می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را تا نصف کاهش دهد.
محققان همچنین دریافته اند که رژیم غذایی شبه مدیترانه ای، موسوم به MIND، ریسک ابتلا به اختلال شناختی را کاهش داده و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش می دهد. این رژیم غذایی نه تنها برای سلامت جسم توصیه می شود، بلکه سلامت بهتر مغز را نیز در طول عمر تضمین می کند. محققان ارتباط این رژیم غذایی با سلامت مغز را ناشی از مصرف غذاهای آنتی اکسیدانی می دانند که موجب کاهش التهاب می شوند. در رژیم غذایی MIND بر مصرف مواد خوراکی زیر تاکید شده است:

سبزیجات پربرگ سبز
اسفناج و کلم برگ جزء این سبزیجات هستند که سرشار از مواد مغذی سالم برای مغز نظیر فولات، ویتامین E و فلاوونوئیدها هستند. محققان مصرف حداقل یک وعده در روز به میزان ۲ فنجان از این نوع سبزیجات به صورت خام یا یک فنجان پخته آن را توصیه می کنند.

انواع توت ها
میوه های خانواده توت ها سرشار از فلاوونوئیدها هستند که موجب بهبود حافظه کوتاه مدت و بلندمدت می شوند. محققان مصرف یک فنجان میوه های تازه یا یک دوم فنجان میوه های خشک در این دسته را حداقل دو بار در هفته توصیه می کنند.

میوه و سبزیجات
در این رژیم غذایی مصرف حداقل یک وعده در روز از سبزیجات و میوه هایی نظیر کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین یا سیب توصیه می شود. در مورد سبزیجات نیز ۲ فنجان سبزیجات خام یا یک فنجان سبزیجات پخته و برای مصرف میوه، یک فنجان میوه تازه یا یک دوم فنجان میوه خشک یا یک عدد میوه متوسط مانند سیب توصیه می شود.

حبوبات
حبوبات نه تنها غنی از پروتئین و فیبر هستند، بلکه سرشار از ویتامین های گروه B که برای عملکرد و سلامت مغز ضروری محسوب می شوند، هستند. حبوبات میزان چربی کمی داشته و به راحتی در انواع غذاها قابل ترکیب هستند. محققان مصرف یک دوم فنجان حبوبات پخته شده را حداقل ۴ بار در هفته توصیه می کنند.

غذاهای دریایی
غذاهای دریایی نظیر انواع ماهی ها دارای امگا۳ بوده و به همین دلیل نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های زوال عقل ارتباط مستقیم دارند.

روغن زیتون
روغن زیتون بیش از ۲۳۰ آنتی اکسیدان و ماده ضدالتهابی دارد که به حذف پروتئین های خطرناک در مغز کمک می کنند. محققان مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در روز توصیه می کنند.