وقتی بازنشسته ها از تورم جا ماندند

عمده مشکلات معیشتی امروز مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را می توان ناشی از دوره ای دانست که میزان افزایش حقوق بازنشستگان از نرخ تورم سالانه کشور عقب افتاد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ویژه نامه شماره ۳۱ روزنامه هفت صبح، این روند عقب افتادگی، به طور مشخص از سال ۱۳۸۶ که نرخ تورم ۱۸.۴ درصد گزارش شد و افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ۱۰ درصد، آغاز شد.
براساس این گزارش، در سال بعدی یعنی ۱۳۸۷ اوضاع بدتر شد. تورم ۲۵.۴ درصد اعلام و افزایش حقوق همان ۱۰درصد ماند.
در سال ۸۸ تورم تا ۱۰.۸ درصد کاهش یافت تا فاصله بیشتر از قبل نشود؛ اما از سال ۸۹ که اوضاع اقتصادی بدتر شد بازهم این فاصله افزایش پیدا کرد تا جایی که تورم در سال ۹۲ به ۳۴.۷ درصد رسید. در این سال حقوق بازنشستگان کشوری ۲۵ درصد تعیین شد، اما همچنان ۹.۷ درصد از تورم عقب بود.
از این سال تورم شیب نزولی به خود گرفت و حقوق ها تقریبا هم طراز با نرخ تورم تعیین شد. مشکل اما اینجاست، فاصله ای که در سال های قبل ایجاد شده به این سادگی قابل جبران نیست و هنوز مستمری بگیران صندوق مشکلات انباشته از سال های قبل را در زندگی خود لمس می کنند.
صندوق بازنشستگی کشوری هم منابع لازم برای جبران این خلا به وجود آمده را در اختیار ندارد.این صندوق باید هر ماه به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حقوق پرداخت کرده و سالانه میلیاردها تومان هم صرف بیمه تکمیلی افراد تحت پوشش صندوق کند.