رکوردشکنی پتروشیمی امیرکبیر در تولید

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر از رکوردشکنی این شرکت در بخش تولید خبر داد و گفت: تولید پتروشیمی امیرکبیر در هشت ماه نخست امسال، به اندازه شش سال گذشته، افزایش بیشتری داشته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سید‌جواد سلیمانی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت فعلی تولید در پتروشیمی امیرکبیر، با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی این شرکت اغلب با مشکل تامین خوراک مواجه هستند و همین موضوع اجازه رسیدن به ظرفیت تولید اسمی را نمی‌دهد، گفت: شرکت در ۸ ماه نخست امسال به نسبت ۶ سال گذشته با همه مشکلات، رکورد بیشترین تولید را به دست آورده است.
وی گفت: این شرکت، کارخانه NGL2300 را با هدف تامین خوراک در منطقه مارون استان خوزستان ایجاد می‌کند. قرارداد این واحد با شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در سال جاری امضا خواهد شد.
سلیمانی با اشاره به وضعیت تامین خوراک این پتروشیمی، گفت: در سال‌های گذشته مهم‌ترین دغدغه مدیران این مجموعه، تامین خوراک برای رسیدن به ظرفیت اسمی تولید بود. این موضوع با توجه به عدم پایبندی طرف‌های متعهد همیشه با مشکلات فراوان رو‌به‌رو بوده و باعث شده تولید واحد OL و واحدهای دیگر، برای رسیدن تولید به ظرفیت اسمی با مشکل رو‌به‌رو شود.
وی افزود: از طرفی این موضوع که استفاده از خوراک مایع در واحد الفین به نسبت خوراک گازی صرفه اقتصادی کمتری دارد، مزید بر علت شده تا به لحاظ اقتصادی نتوانیم حداکثر بازدهی ممکن را کسب کنیم.
سلیمانی گفت: در همین جهت از سال‌های قبل تلاش بسیار جدی برای گرفتن امتیاز ایجاد یک واحد NGL از سوی مدیریت انجام شد و در نهایت امتیاز ایجاد واحد NGL2300 با انعقاد قرارداد نهایی در سال جاری با شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت مناطق نفت خیز جنوب، نقطه عطف این تلاش‌ها بود. این کارخانه در استان خوزستان و منطقه مارون تاسیس خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر تاسیس این واحد تامین خوراک برای شرکت پتروشیمی امیرکبیر و زنجیره تولید ملی را دارای چند ارزش بسیار مهم دانست که نخستین آن تبدیل خوراک مایع واحد الفین به خوراک گازی است. دومین ارزش تاسیس این واحد تامین خوراک، فراهم شدن شرایط برای رسیدن تولید شرکت به ظرفیت اسمی است که با توجه به مشکلات ۱۰ سال گذشته تحولی مهم و اساسی به حساب می‌آید و می‌تواند تولید را از ۶۰ درصد ظرفیت اسمی تا ۱۰۰درصد ارتقا دهد.
سلیمانی گفت: در کنار این مسائل، مهم‌ترین موضوع، کمکی است که به منظور تکمیل زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی با این کار به انجام می‌رسد. در نتیجه شرکت‌های وابسته به پتروشیمی امیرکبیر در این زمینه، به‌طورکامل بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر افزود: برخلاف بعضی شرکت‌ها، اتیلن، پروپیلن و دیگر تولیدات واحد الفین امیرکبیر خام‌فروشی نمی شود، بلکه در مجموعه داخلی شرکت به مصرف واحدها برای تولید می‌رسد و مکمل زنجیره تولید چندین شرکت پتروشیمی دیگر خواهد بود.
وی درخصوص موفقیت انعقاد قرار داد و آغاز به کار طرح NGL2300 گفت: خوراک این واحد، از محل گازهایی تامین می‌شود که در حال حاضر در مارون ۳ و مارون ۵ به‌صورت گازهای ترش و شیرین سوزانده می‌شود. ۲۶۵میلیون فوت مکعب که ۶۵ میلیون تن آن از «لایه آسماری» و ۲۰۰ میلیون تن آن از «لایه خامی» است. این موضوع نیز موفقیتی بزرگ برای استفاده از ظرفیت منابع داخلی و افزایش بهره‌ملی است.
سلیمانی برآورد میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه را معادل ۷۵۵ میلیون دلار ذکر کرد که ۱۵ درصد این سرمایه از محل آورده سهامداران و ۸۵ درصد از محل فاینانس تامین می‌شود. خروجی نهایی این طرح، شامل تولید سالانه ۲۹۰ هزار تن اتان و ۵۳۷ هزار تن برش C+ است که به‌عنوان خوراک واحد الفین استفاده خواهد شد.