مجلس از پاسخ‌های ربیعی قانع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوال نماینده اصفهان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وارد ندانستند و از پاسخ‌های علی ربیعی قانع شدند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ایلنا، در جریان سوال «حسن کامران» از علی ربیعی، وارد بودن این سوال به رای گذاشته شد که نمایندگان خانه ملت، سوال کامران از ربیعی را وارد ندانسته و از توضیحات ربیعی قانع شدند.
ربیعی در پاسخ به سوال حسن کامران گفت: درخصوص وضعیت‌ صندوق‌ها در جلسه مرکز پژوهش ها حضور یافتم و گزارشی از صندوق‌ها ارائه کردم. امروز وقتی بحث برسر یکی از ابرچالش‌ها نه تنها برای دولت بلکه برای نظام سیاسی یعنی صندوق‌ها می شود، سخن گزافی نیست و نیازمند توجه جدی نمایندگان است.
وی با بیان اینکه از ۱۸ صندوق موجود تنها یک صندوق را می‌توان پایدار و اصلاح کرد تا این صندوق به وظایف خود عمل کند، اظهار داشت: صندوق فولاد و دیگر صندوق‌هایی که اعضای تحت پوشش آن ها در مقابل مجلس حضور یافته و اعتراض دارند، بخش کوچکی از صندوق‌های کشور هستند. پایداری صندوق تامین اجتماعی مسئله مهمی است.
ربیعی با اشاره به نظام چند لایه تاکید کرد: متاسفانه رویه اشتباهی در سال‌های قبل در پیش گرفته شده بود. من از آقای کامران و دیگر نمایندگان می‌خواهم به لزوم شفافیت در زمینه اضافه شدن افراد به بیمه توجه کرده و آن را ایجاد کنند. نمی‌توان تامین افراد و اضافه شدن به بیمه را به قانون و لایحه دیگری گره زد.
ربیعی با تاکید بر اینکه صندوق بیمه‌ای را باید از بیمه حمایتی جدا کرد، تصریح کرد: خود من پیشنهاد چهار صندوق شدن را مطرح کردم. می‌توان هر کسی را با ۲۰ سال سابقه بازنشسته کرد ولی این افراد نباید سر سفره دیگری بنشینند و این سخن به معنای آن است که برای اجرای تعهدات مربوط به کارگران، منابع جدید ایجاد نکنیم.
وی با بیان اینکه کل منابع سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶ باید ۸۰ هزار میلیارد تومان باشد که همین تعهدات هم هیچ گاه به دست ما نمی رسد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اعتباراتی که برای رانندگان، باربران و خادمین مساجد در نظر گرفته شده ۶۳۷ هزار میلیارد تومان است که بار مالی سالانه آن بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان دارد، در مورد قالیبافان نیز بار مالی ۱۳۰۰ میلیاردی دارد و اعتباری که دیده شده یک دوم این میزان بار مالی هم نیست بنابراین به تخصیص هم که می‌رسد در حد صفر است، پولی وجود ندارد یا حتی در مورد معافیت سهم بیمه کارفرمایان نیز دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و مبلغ دیده شده حتی به ۳۰۰ هزار تا هم نمی‌رسد.
ربیعی با بیان اینکه ما باید به اقشار خاص هم توجه کنیم ولی تامین آن از سفره دیگران است، ابراز داشت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم که از طرف ۴۰۶ نظام صنفی سراسر کشور معرفی شده‌اند. اگر تنها ۲۵ درصد را با متوسط دو کارگر بخواهیم پوشش دهیم بار مالی چیزی حدود دو هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان خواهد بود، اما آن چیزی که به دست آمده تنها ۱۸ میلیارد تومان است، چطور می‌توانیم با ۱۸ میلیارد تومان این تعهدات را اجرایی کنیم.
وزیر کار خاطرنشان کرد: اکنون که فصل بودجه است کمک کنید تا منابع پایدار شوند. بودجه پایدار در نظر بگیرید تا بتوانیم افراد زیادی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.
وی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه مرغ تخم طلا را نمی‌کشند تا بخورند، عنوان کرد: سازمان بین نسلی را به زمین نمی‌کشند. من بیش از همه شما دلم می‌خواهد کسی که پای دار قالی نشسته است، بیمه داشته باشد. طرح بیمه فراگیر را خودم به دولت بردم. دلم می‌خواهد شش میلیون نفری که دفترچه بیمه ندارند، تامین شوند، اما آیا باید با پول کارگران دیگران را تامین کرد؟ ۲۰ هزار میلیارد تومان بار مالی پوشش بیمه‌ای ۲۴ گروه است ولی صفر تومان برای آن منبع داریم.
ربیعی خطاب به نمایندگان بیان کرد: اگر بنده بخواهم اقدامی غیر از آنچه پیش‌بینی شده انجام دهم همین شماها نقد می‌کنید که چرا پای تعهدات خود نمانده‌اید. مگر در مورد طرح تحول نبود که گفتید منابع نداشتید چرا تعهد کردید. معتقدم که منابع پایداری را در نظر بگیرید و اگر بنده نتوانستم تامین کنم شما از من سوال کنید یا استیضاح کنید. متاسفانه با منابع موجود رفتن به سمت اجرای کامل این موضوع یعنی سرعت بخشیدن به سقوط صندوق تامین اجتماعی است.
وزیر کار، گفت: شما پول و بودجه برای ارتقای بیمه اجتماعی بدهید. کارگر ساختمانی چه گناهی کرده است که بخش مسکن تعطیل است. من بیش از دو برابر برای کارگران ساختمانی هزینه می‌کنم. به من کمک کنید تا منابع و مصارف را متعادل کنیم. باید به صندوق‌ها کمک کنید.