تضمین سلامت سالمندان با فعالیت های داوطلبانه

مشاور سیاسی ارشد سازمان بین‌المللی هلپ ایج و عضو موسسه سالمندی جمعیت آکسفورد، تاکید کرد: سالمندانی که فعالیت های داوطلبانه می کنند، سالم تر هستند و نسبت به سایر افراد در رده سنی‌های مختلف استرس کمتری دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مارک گورمن در گفت و با گو با ماهنامه ثمر، با بیان اینکه پژوهش‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که داوطلبان سالمند فعال‌تر و سالم تر هستند، گفت: براساس این پژوهش ها، سالمندان داوطلب، نسبت به سایر افراد در رده سنی‌های مختلف استرس کمتری دارند و سالم تر هستند.
وی با تاکید بر اینکه سالمندانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، شادابی بیشتری دارند، اظهار داشت: فعالیت‌های فیزیکی منجر به شادابی سالمندان می‌شود؛ بنابراین، سالمندانی که ورزش می کنند، کمتر دچار اضطراب، استرس، بی‌خوابی و افسردگی می شوند.
گورمن با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد که تنهایی می‌تواند سلامتی سالمندان را به خطر بیندازد، گفت: تحقیقات صورت‌گرفته در میان سالمندان حاکی است که احساس رضایت در زندگی پس از کار، فرآیندی است که می‌تواند به طور کامل در خانواده، جامعه و در میان افراد چه مردان و چه زنان احساس شود.
وی افزود: البته ازدواج مجدد سالمندانِ تنها، در کشورهای توسعه یافته با توجه به شرایط و سطح زندگی سالمندان در کشورهای مختلف و میزان امید به زندگی آن‌ها، ممکن است چندان ضرورتی نداشته باشد. بسیاری از سالمندانِ تنها در کشورهای توسعه‌یافته، زندگی لذت‌بخشی دارند؛ چراکه بسیاری از مایحتاج زندگی برای آسایش خود را در اختیار دارند.
وی تاکید کرد: با فعال کردن و آموزش مهارت به سالمندان می‌توان آن‌ها را توانمند کرد تا به سایر افراد ازجمله نسل جوان مهارت‌های جدیدی را بیاموزند؛ در این صورت، سالمندان می‌توانند با مشارکت‌های داوطلبانه خود به اقتصاد ملی نیز کمک کنند.

خبرنگار و مترجم: فریبا بهزاد