ضرورت خودداری دولت ها از بازنشستگی پیش از موعد

عضو شورای عالی کار اظهار داشت: دولت ها باید از هرگونه تعهدی که منابع آن وارد نشده، جدا خودداری کنند که یکی از این تعهدات، بازنشستگی پیش از موعد یا زودهنگام است؛ نباید فراموش کنیم این صندوق ها، تقریبا نیمه خصوصی هستند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، برنامه “صبح و گفت و گو” رادیو گفت وگو با موضوع تبعات بازنشستگی زودهنگام، با حضور علیرضا حیدری نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و اصغر آهنی ها عضو شورای عالی کار به روی آنتن رفت.
اصغر آهنی ها در این برنامه به صندوق تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تامین اجتماعی یک صندوق بین نقدی است و دولت ها نباید برای اینکه کار خودشان را تسهیل کنند، تعهدی را قبول کنند. دولت سابق شکل صندوق تامین اجتماعی و شورای عالی آن را تغییر داد و بیشتر به سمت دولتی شدن رفت.
وی اضافه کرد: دولت ها باید از هرگونه تعهدی که منابع آن وارد نشده، جدا خودداری کنند که یکی از این تعهدات، بازنشستگی پیش از موعد یا زودهنگام است زیرا نباید فراموش کنیم این صندوق، تقریبا نیمه خصوصی است.
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه در سال های گذشته بارهای مالی زیادی بر گردن تامین اجتماعی انداختیم، اظهار داشت: متاسفانه مجلس موضوع “سخت زیان آور” را تصویب کرد.
بسیاری از افرادی که در شرایط سخت زیان آور نبودند، از این مزایا استفاده کردند و با این کار صندوق را خالی کردند. به نظرم این اتفاقات باعث شد صندوق تامین اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو شود و به همین دلیل معتقدم نباید موضوع بازنشستگی پیش از موعد را مطرح کرد.
علیرضا حیدری نیز با بیان اینکه برای هر طرح بازنشستگی، قبل از اینکه اجرا شود، محاسبات بیمه ای اتفاق می افتد، اظهار داشت: در شرایط عادی بازنشستگی برای خانم ها با داشتن ۵۵ سال سن و برای آقایان با داشتن ۶۰ سال و داشتن حداقل ۳۰ سال حق بیمه اتفاق می افتد.
حیدری تصریح کرد: بعدها تبصره هایی برای این قانون آمد که از آن جمله می توان به بازنشستگی پیش از موعد اشاره کرد که در همه آنها باید محاسبات بیمه ای هزینه های ناشی از آن طرح اتفاق می افتاد.
وی ادامه داد: با وجود پیش بینی هزینه های طرح های بازنشستگی، اما گاها در اجرا دچار مشکل می شویم؛ زیرا در اجرا، همه قانون دیده نمی شود. اگر هم یک طرح بازنشستگی واقعا دچار اشکالات جدی شود، شاید محاسبات اولیه صحیح نبوده است.
نایب رئیس اتحادیه پیشکوستان جامعه کارگری با اشاره به چالش صندوق های بازنشستگی برای کمبود نقدینگی گفت: علت اصلی چالش صندوق های بازنشستگی به دلیل عدم اجرای تعهدات به صندوق ها است که بخشی از این تعهدات مربوط به دولت است. در حال حاضر در لیست تعهدات دولت، بیش از ۳۰ عنوان سهم حق دولت وجود دارد که باید طبق قانون سهم خودش را پرداخت کند.