یک داروساز توضیح داد:

۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز برای هر فرد

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که همه موجودات زنده، از جمله انسان‌ها، برای ادامه زندگی به آن نیاز دارند. بدن نمی‌تواند کلسیم را خودبه‌خود تولید کند از اینرو باید آن را از طریق مواد غذایی دریافت کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از آتیه آنلاین، دکتر علی ابراهیمی، داروساز، درباره نقش و اهمیت ماده معدنی کلسیم در بدن گفت: کلسیم یکی از عناصر مهم در بدن انسان است که بیشتر در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود و وظیفه اصلی آن تقویت ساختار استخوان‌ها و دندان‌ها است به طوری که نقش کلیدی در استحکام و شکل‌گیری آنها دارد.

او درباره نقش کلسیم در عملکرد سلول‌ها گفت: کلسیم در ایجاد انقباض عضلات و سایر فرایندهای حیاتی دیگر نقش دارد.

به گفته دکتر ابراهیمی، میزان نیاز به کلسیم در افراد سالم، سالمند و زنان باردار متفاوت است. افراد عادی چیزی حدود ۱۰۰۰میلی‌گرم، زنان باردار به حدود ۱۴۰۰ میلی‌گرم و سالمندان و ورزشکارن هم نیاز به ۱۶۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز دارند.

وی درباره بهترین موقع برای مصرف قرص‌های کلسیم، افزود: در حال حاضر تنوع در قرص‌های کلسیم خیلی زیاد است. مثلا قرص کلسیم دی در داروخانه‌ها وجود دارد که حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین دی است. البته بعضی از مکمل‌ها هم حاوی کلسیم هستند ولی درصد آنها متفاوت است.

او میزان مصرف قرص‌های کلسیم را در افراد سنین مختلف متفاوت خواند و گفت: معمولا برای اینکه کلسیم در کلیه رسوب نکند، باید قرص این ماده معدنی بعد از غذا مصرف شود.

این داروساز افزود: کسانی که هم فعالیت زیاد ورزشی دارند می توانند ۲ تا ۳ عدد قرص کلسیم را همراه با غذا و نوشیدن آب فراوان مصرف کنند.

او درباره اینکه چه کسانی می بایست قرص مکمل کلسیم مصرف کنند، چنین توضیح داد: افراد در وهله اول باید کمبودهای مواد معدنی خود را از طریق خوردن غذا، میوه و سبز یجات تامین کنند زیرا علاوه بر مصرف فرآورده طبیعی هزینه زیادی را هم متقبل نشده‌اند. داروها و قرص‌های ویتامین حاوی مواد نگهدارنده هستند از اینرو ممکن است بعضی از بیماران نسبت به این مواد حساسیت نشان دهند و دچار مشکلات گوارشی شوند.

وی با تاکید بر اینکه افراد می بایست با تجویز پزشک از قرص های مکمل استفاده کنند، گفت: منابع غذایی غنی از کلسیم عبارتند از شیر، کشک و فرآورده‌های لبنی، سبزیجات سبزبرگ، ماهی، تخم مرغ و خشکبار.